måndag 14 november 2011

Förbannat irriterande!

Hm....tänker ni nu?
Vad har dragit igång PMS-tanten den här gången?

Everysport!
Eller kanske inte everysport heller, för jag har faktiskt inte fakta på bordet ännu men jag har mailat och ställt frågan så om jag har tur får jag svar på frågorna och då kanske jag vackert får be om ursäkt eller så får jag helt enkelt lämna över frågan till AIKs klubb/ledningsgrupp.

AIK är en fantastisk förening som gett mig möjligheten till det genom att arrangera resorna till och från alla hallar. Allt för att alla ni AIKare ska få så bra liverapportering som möjligt utifrån föreningens förutsättningar. Fantastiskt!!

Bakgrundsfakta:
Jag liverapporterade samtliga 26 seriematcher samt 5 slutspelsmatcher under förra säsongen (2010/2011)
Alla hemma och alla borta även dem som TV-sändes/Websändes/radiosändes/liveraporterades av media.

Vid ett tillfälle så fick jag frågan från ett hemma-lag om det var okej att de länkade sin rapportering till min sida då de tyvärr inte hade någon rapportör på plats den matchen och jag svarade ja på frågan för visst får man läsa min rapport om man bara har förståelse för att jag är lite Svart/gul i mina kommentarer.

När säsongen var avslutad så visade det sig att AIK fick en ersättning på ca 3500 kr för att vi liverapporterat alla våra hemmamatcher. Den summan baseras på hur många matcher man rapporterat via Everysport samt hur många följare man haft under matchen = Publik/läsare.
Ingen ersättning för samtliga bortamatcher även om inte hemma-laget rapporterat eller om hemma-laget länkat sin matchsida till AIK´s.
(Det finns ingen lag eller regel om att lagen i SSL måste rapportera via everysport, enbart via IDA-systemet)

Orsaken till irritationen
Jag har kikat in på alla matcher sedan säsongsstart och inser att det vid samtliga tillfällen utom 1 står följande text : "Här kan du följa AIK IBFs rapportering"
Lägger lagen in länkarna eller har everysport gjort det per automatik?
Det innebär alltså att jag sitter och servar inte bara AIKs supporters utan även hemma-lagets följare som inte tagit sig till hallen själva. (Man kanske bor en bit bort eller är familj på annan plats i landet)
Jag kan gärna göra det men då vill jag verkligen veta att inte hemma-laget sitter och får ersättning från everysport för att de har rapporterat på sin sida och jag vill gärna att everysport ser till att de pengarna i så fall tilldelas AIK.
Dessa pengar kan användas till AIK Innebandyförenings ungdomssektion eller till något annat som AIK just för dagen ser som mer primärt att satsa på.
Dessutom vill jag kunna få sitta nere i sekreteriatet och rapportera så jag kan vara lika "up to date" som jag är under hemmamatcherna. Nu får jag allt som oftast sitta med datorn i knät (en hel del stavfel därav) och ofta på dåliga ställen så man inte hör vad speakern säger. Sen skulle jag verkligen uppskatta om alla lag kunde se till att deras spelare ligger inlagda och uppdaterade i everysports register. Som det är nu så har jag ofta fått lägga till nya spelare i deras lag och bytt namn på siffrorna för att någon annan tagit över numret.
Det är ju alltid roligare att följa en uppdatering där det är korrekta namn på mål och pass-läggare samt utvisningar osv.

Som det är nu känns det lite som att AIK får servera hela Sveriges innebandyvärld med uppdatering från alla matcher som AIK är inblandad i.
Kanske ska lägga det på en egen sida och se till att alla som klickar och följer genererar en liten slant som jag sedan kan donera AIK i stället? ;)

Inga kommentarer: