tisdag 30 december 2008

Kvällen innan den sista för 2008

Nu sitter jag i husvagnen uppe på Bredsands camping. Ett riktigt smultronställe för oss campare, nära Stockholm men endå långt ifrån. Aldeles tyst ute och månen speglar sig i Mälarens is. Stjärnorna syns mycket bättre här uppe än hemma i Skälby.

Denna nyårsafton 2008 blir den första nyårsafton sedan 1986 som jag inte har hela min familj hos mig. Jag har nämligen aldrig haft barnvakt någon enda nyårsafton sedan jag fick mitt första barn.
Men just denna afton 2008 ska Skorpan vara i Hedemora hos min kusin. Superkul för henne och helt okej för mig. Men endå finns det en liten rackare på min axel som viskar i mitt öra
- nu börjar dina barn verkligen visa att de inte längre är barn utan vuxna, egna individer med egna åsikter och egna val.

Skrämmande, spännande, läskigt och roligt!!!!
Jag känner att jag kastas mellan viljan att fösa ihop familjen som en fårskock och glädjen av att jag lyckats skapa egna individer som jag är väldigt stolt över växlar med blixtens hastighet.
Jag kan inte låta bli att tänka tillbaka på den tiden jag själv bröt mig loss från dåvarande familjen Andersen. Vilka tankar och känslor fanns hos mina föräldrar då??

Om jag skulle fråga så skulle jag säkert få ett leende och en liten nick till svar. De skulle säkert känna igen sig och sedan säga
- det var det vi menade när vi sa åt dig att du kommer förstå det här en vacker dag förr eller senare men idag har du inte den förmågan.

Jag förstår precis vad ni menade mamma och pappa och ni hade rätt! :-)
Ingen ide att säga något då för 25 år sedan, för då hade jag inga barn och hade inte förmågan att förstå vilken oro man kan känna när man låter sina små kycklingar ge sig ut på egna flygturer.

Nåja, Skorpan har lovat att ringa vid tolvslaget så nu återstår frågan
- vem hinner först? Jag till slorpan eller Skorpan till mig för att inte tala om mamma till mig?
nej nu skojade jag bara! :-)
Men för bara 4-5 år sedan då var det faktiskt så, att mamma alltid ringde till mig på tolvslaget,varje nyår och ropade sitt gemytliga - nyårsgave!!!!
Vilket betyder nyårsgåva (för den som inte behärskar det Danska språket) det innebär att den som hinner först ska få en nyårspresent av den som förlorar.
Jag får erkänna att jag nog förlorat alla åren men faktiskt aldrig givit mamma någon nyårspresent. Tvi vale nu fick jag en släng av dåligt samvete också ;-)
Jag får nog se till att skicka ett kort med ett litet förlåt till henne.

Jag önskar så många mäniskor ett riktigt gott nytt år och aldeles säkert kommer jag missa någon men till alla er bloggisar vill jag skicka ett extra gott nytt år för alla de roliga stunder jag haft då jag seglat runt och kikat in, ofta utan att göra några avtryck men nöjet har varit lika stort för det.
Majsan på lndinsnyahus, Lena på storfamiljen och jagmigochingenannan, clas på ufosverige och en hel rad till :-)

Gott nytt år!!!

Jag tänker på familjen Bremberg/Sjögren, på morbror Ole i Danmark, Bitte med tjejerna, syster-yster i svartsjö och en hel massa mäniskor till som berört mig under året.

Det ska bli fantastiskt kul och spännande och se vad det nya året bär med sig mer än svårigheten att skriva 09 istället för 08 :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hopp i Bredäng =) Nu sussar dom 3 små så sött och jag sitter och bloggar som vanligt =) kan ju inte låta bli! Ha det bäst så höres vi! Kramar Flisan

lise sa...

hej hop !

GOTT NYTT ÅR

till er alla