onsdag 29 februari 2012

Dum domare dummast?

En hel del snack om domare och deras kompetens eller bristande kompetens ser man lite här och var i bloggar, på sajter och i nät-tidningar.

En del handlar även om sekretariat och deras neutralitet eller inte?

Det finns ju en del regler som styr upp det hela men det finns alltid lika många tolkningar på reglerna som det finns människor med åsikter.

En av de saker som stör mig är inte att folk har åsikter om händelser till höger och vänster utan att en del har en tendens att förlöjliga och förringa domarnas insatts. "Cirkus GlennochSven"? "Pulver"? "SlevSchwela"?
Eller är det helt enkelt bara smeknamn? Kanske!

Vi har en skara domare med både förbunds och internationell klass och de domarna ska döma i landets högsta liga. Alltså SSL och Elitserien. Vi har förhoppningsvis en domarkommitté som har förmåga att plocka ut de bästa för uppdragen och också ställa vissa krav på deras både fysiska och psykiska kompetens.

Åsikter om domar-insatser har jag haft i mängder!
Inte ett dugg bättre än någon annan men något har satt igång min tankeverksamhet runt ämnet. Fråga mig inte om vad men det ligger och skvalpar runt mest hela tiden så det måste finnas en mening med det.

Få människor har så stor förmåga att man kan vara "skogstokig" på en domare innanför sargen för att efter slutsignal och 1 timmes vila kunna säga att domarna hade en tung fight som inte var lättdömd, de gjorde sitt jobb..inget att snacka om. Det är så få människor så de ryms i 14 SSL-lag!  ;)

Hur är det då med sekretariatet?
Ska det vara neutralt och hur ska det agera?
Ja även här har vi ju ett antal regler som styr upp det men därmed också lika många tolkningar som det finns läsare av reglerna.

Sunt förnuft torde vara det tongivande för alla i samband med tolkning.
Hur vill jag att "mitt" lag ska bemötas av sekretariatet när de kommer till bortamatch?
Jag vill att de ska behandlas med värdighet och respekt! Alltså måste jag ha det kravet på "mitt" sekretariat också. Speakern ska naturligtvis kunna vara "sitt" lag behjälpligt genom att få igång publiken men också på ett snyggt sätt hantera presentation av matchhändelserna.

Däremot finns det faktiskt 2 uppdrag i sekretariatet som ska förhålla sig helt neutralt!
Det är tidtagaren och protokollföraren. De 2 positionerna är direkt underställda domarna och ska på alla sätt vara dem behjälplig med upplysningar och oklarheter.

Jag har varit i hallar där man sköter musik och speaker från en annan plats och där protokollföraren har speakat ut matchhändelserna. Tydligt och bra sätt att ordna det på. Där tidtagare och protokollförare var placerade fanns enbart 2 personer till som även de höll sig helt neutrala = utvisningskontrollanterna.

Åh..vad jag önskar att alla hade möjlighet för den typen av hantering i sina hallar. Mycket snack skulle försvinna och rinna ut i sanden.........  Men det är ju bara en önskedröm.

Nåja, nu har även jag haft åsikter och synpunkter.
Så nu kan jag sälla mig till skaran av "tyckare" och inse att jag är precis som andra och varken mer eller mindre bra. Jag sällar mig till den grå massan av åsikter som alltid retar någon. ;)

Ha en toppendag för det tänker jag ha.
Det är ju trots allt skottår även om det inte är på rätt dag, har jag hört!

Inga kommentarer: