måndag 21 juli 2008

Koej Syrran håll i dig för här kommer rapporten....

om tältresning!!!! :-)
Som vi messade om så han storesyrran långt före oss för vi hamnade bakom en bilolycka och blev stående stilla i 30 minuter. Äntligen incheckade på BÖDA SAND och dax ör oss att parkera vagn och tält.
Trots att vi rest förtält och soltak ett stort antal gånger så lyckades vi med vår årliga katastroftimme ;-) Den infaller varje gång vi ska resa tältet efter en långre bilresa.
Så här ska det gå till
- man kopplar in elen, sätter på kaffe, sträcker på benen och ser till att dricka kaffe och ÄTA något så att blodsockernivån på samtliga passagerare håller sig på en acceptabel nivå.
Så här gör familjen Nygren (Varje gång)
- vi kopplar in elen , Anders river ut allt som hör till tältet och sedan drar det stora hysterikalaset igång!!!! :-)
Anders och jag blir som vanligt oeniga om i vilken ordning saker och ting ska upp och hur tältpinnarna ska sitta och sist men inte minst tar vi en mörkerresa om ur tälten ska möbleras. Däremmelan kan följande dialog höras ;-)
Marie - Den där måste sättas fast (hon pekar på vagnkappan)
Anders - Ja, jag vet
Marie - Ska den där pinnen verkligen sitta där? (hon pekar på en utdragbar pinne)
Anders - Ja, den förlänger du sedan
Marie - men ska vi inte fästa den här först? (pekar på vagnskappan)
Anders - Jo, det ska vi
Marie men vi måste trä förtältet från den här sidan (jag pekar på bakre delen av vagnen)
Anders - Ja, det är så vi brukar göra
Marie - men ska vi inte fästa den här? (pekar på vagnskappan)
Anders - Jo, det ska vi
Som ni förstår så borde vi kanske fundera på 2 viktiga saker i vår rellation till varandra i husvagnen. Nämligen......
- Ät alltid något innan ni reser tältet OCH var tydlig med det du vill ha utfört av någon annan.

Som du ser lillesyrran så kanske jag inte skulle varit så stöddig om att storasyster och hennes gubbe skulle få ett elände med sin tältresning eftersom deras tält stod klart och fint när vi rullade in vagnen, trots regntunga moln som hängde 50 centimeter över huvudet på oss.

Natten mellan lördag och söndag åskade det och regnade så jag trodde att hela Öland skulle driva iväg. Söndagen blev Walles, Byxelkrok och inköp av paraply ( Snäckans tredje sista eftersom det gått åt en hel massa paraplyer på Öland denna sommar)
Sedan kom måndagen och vad händer????
SOL, SOL, SOL SOL och vi som tänkt gå på Walles i sex timmar hamnade på stranden i stället. Resultatet är en del kräftröda ryggar, magar och knän!!!
Inte helt proffesionellt för att vara vana Ölandskampare men det vore ju dumt att inte göra om samma dumhet flera gånger eller ur? ;-)

Kompisen har fixat med grannen så Fiffin kommer ut på promenad som vanligt och solen ska tydligen lysa över Öland i morgon också, så det är väl läge för uppdatering av både bränna och blogg :-)

1 kommentar:

Lena sa...

Skare va så svårt.....jag vill ha bildbevis! :D
Om du inte råkar snubblat över min blogg så kan jag ju berätta att vi idag haft ett ordentligt åskväder......antagligen det syrran äldst skickat i ren hämd för att vi smsat om hennes tältuppsättningshumör. Imorgon tisdag tänker vi också ha fint väder, så de så :D
På fredag tar jag de 3 M:en med mig Marri,Mille och Masse på dagstur till Mariehamn. Då ska vi sola på däck i 30 grader och eftersom vi redan lekt kräftleken så blir vi såklart bruna pepparkakor istället. Visst är jag en bra planerare? :)

Kram i massor