tisdag 28 september 2010

Seg sirapsmaskin?

När jag tittade in på tabellen för säsongens SSL slogs jag av en tanke.
Jag satt och småkikade på antal gjorda mål kontra antal insläppta.
Förra året så hade den svarta maskinen en uppstart som hette duga, den matade på med 2-siffrigt i alla matcherna och det kändes som att det inte fanns någon broms. Tyvärr så blev det ju också en urspårning till slut, efter 10 raka vinster.

Nu får jag en känsla av att den svarta maskinen har lite mer kontroll på spakarna och gasreglaget. Inte alls lika imponerande siffror men ack så seglivat med (o)säkra segrar och liten målskillnad. Visst de har spelat en match mer än alla andra och det är därför de ligger överst, annars hade de legat längre ner i tabellen. Målskillnaden räknas ju om man har lika många poäng. 
Men jag tror på årets upplaga av det svartgula ränderna. Jag tror att de kommer fortsätta att sega sig fram men små målskilnader men viktiga poäng hem till Borgen.
I år ska de inte hänga ut sig själva som oslagbara, odödliga och oskadliga.
I år ska de sitta i samma kanot och ro i samma takt allihopa för det är det som radarparet Hallstensson/Gunnarzon arbetar för.
Ett enat lag med samma mål i samma tempo med styrfart och säkerhet, stolthet, styrka och framförallt samma hjärta för AIK.

Skalman ska jaga assistpoäng i div 3 under säsongen precis som Skorpan. Det blev inte samma lag för dem i år som vi trodde.
Nej, Skalman hittade rätt efter att ha varit iväg och provat för ett lag som har gott om målisar men som ändå vill ha honom. Det betyder att Bro IK kommer att ha 2 målisar från samma modersklubb...Tarander och Nygren...båda från Bele Barkarby IF.
Varför vill inte målisarna stanna i den föreningen?
Nu har de bara en egen produkt på herrsidan, vad jag kan förstå av deras hemsida.
Men det är klart..de har ju Flöjten.
En mycket meriterad man som säkert kommer vara till stor hjälp i målvaktsleden. Jag gillar deras initiativ trots att jag ser det komma allt för sent. Jag väljer ändå att hålla tummarna för att det faller väl ut och att målvakterna som är fostrade i föreningen så småningom väljer att vända näsan hemåt igen. Jag vet ingen annan förening som har fostrat så många duktiga målvakter som Bele.
Ardenfeldt, Tarander, Nilsson, Davidsson, Vaegreus, Nygren.
Dessutom ska man hålla dessa namn i huvudet....Deutgen och Ternvall. 2 mycket lovande målvaktstjejer.

Inte utan att jag funderar på hur många utav alla intressanta namn från Bele som vi kommer höra talas om i framtiden med rötterna i Bele.

Inga kommentarer: