torsdag 13 januari 2011

Fundrar på lite småkrafs....

Amatörer är alla som ............vad då?
Experter är alla som ..............vad då?
Färdig coach är man ............ när då?
Ansvarsfullt mogen är man ....när då?

Folmell kunskap är den som du har pappersbevis på...eller?
Tyst kunskap är det du erfarit på vägen.......................eller?

När får man tycka? tänka? uttala? det man tror att man har koll på?
Svaret är enkelt på det sistnämnda....
ALLTID, alla får alltid tala om hur man ser på det inträffade OM man varit närvarande eller har sett bildbevis på situationen.

OM man inte har varit på plats eller sett bildbevis så bör man tänka sig väldigt noga för hur man uttalar sig om situationer.

Vad käckt av mig att börja med att ge mitt svar på den sista frågeställningen :)
Så typiskt mig...att bara dra iväg i tal och skrift utan att skapa en röd tråd i tänket.

Hur som helst så ser jag mig själv som en amatör när det gäller innebandyn i stort och smått. Ofta förstår jag inte hur domaren kunde se specifika situationer men jag vet vad dennes utvisningskoder, frislagsrörelser osv betyder.
Men är jag amatör?
Jag ser ibland saker som händer i lag under matcher, störningsmoment som påverkar hela laget eller när de bygger upp ett flyt som de sedan seglar på.
Att ha förmåga att analysera vad som händer i en specifik situation är en kunskap som jag erfarit under vägen. Är jag amatör då eller?

Ja jag är amatör. Jag har massor med tyst kunskap och den kan andra få använda eller vända ryggen enligt egen fri vilja men jag är inte utbildad formellt och därmed är jag amatör.
Jag är fantastiskt duktig på gruppdynamik, gruppsykologi och analys.
Den kan andra däremot inte använda efter egen vilja och heller inte vända ryggen åt för den är formell kunskap. Där är jag "expert" (?).

Jag har aldrig gått något ledar/coachutbildning (annat än det "gröna kortet") men jag kan jag säga att jag varit/är lagledare. Alltså är jag inte coach och kommer med all sannolikhet aldrig att bli det heller.
Men när är man det egentligen?
Varje situation är ju en unik blandning på sina erfarenheter, sin spelide och ett samspel med laget och deras form för dagen. Konstillationen i gruppen och hur tydlig grupprollerna blivit både tilldelade och tagna av coach och spelare.

När är man då ansvarsfullt mogen?
Den dag du har förmåga att se vad du kunnat gjort annorlunda men framförallt den dag du kan säga med ärlighet att du gjort allt du kunnat men att laget inte lyckats ta till sig OCH genomföra det du dikterat.
Den dag du gör det utan att på något som helst sätt skuldbelägga laget för bristen av att följa dina direktiv och samtidigt försöker hitta nya sätt att förmedla samma sak men med andra ord eller sätt att närma dig situationen från en ny vinkel men med samma mål.

Oj...nu vart det mycket tankar och funderingar och visst kan det verka svamligt men läs och fundera vidare själv MEN glöm inte bort att det är ur ett idrottsperspektiv du kritiskt ska granska mina funderingar ;)

Lite skvaller på slutet :)
Jag läste att Lorendahl är på väg tillbaka till AIK men det finns inget att läsa på www.aik.se/innebandy så jag misstänker att det kan vara en önskan som vi får hoppas kan bli sann. Jag hoppas det du hört är rätt Gittang :) för visst saknas han i laget...både innan och utanför sargen är han en trygg och viktig kugge i maskineriet.

Ta vara på dagen för det tänker jag göra.

Inga kommentarer: