onsdag 14 september 2011

Tankar kring kommande säsong

Många ställen skriver artiklar om olika lag i olika serier och i nästan alla sammanhang ser man hur lag räknar bort andra lag i sin serie.
Ett farligt spel om ni frågar mig, sett ur fler perspektiv.
Vad säger man efter säsongen när det där laget som man räknade ut är kvar och kanske till och med klarat sig en bra bit över strecket?
Det är ju inte så att Linköping har ensam-rätt på att göra en "Linköpingare"!
Det var inte heller första gången i sportens historia som ett lag tog sig upp i serie och dessutom levererade högt över förväntan.

Jag slås av hur lätt man har att bara räkna bort ett lag innan man ens sett vad det kan prestera.
Om jag minns rätt så var det just Linköpings avancemang till SSL som gjorde att många helt plötsligt räknade med att Balrog skulle klara att hålla sin plats i SSL. Inte en siffra rätt hade någon av oss!
Balrog ut och Mullsjö kvar medan Linköping spelade slutspel! Det självklara var helt plötsligt inte självklart längre, ett typiskt bevis på att bollen är rund och det är alltid 60 minuters möjlighet.
Inte ens Mikael Karlssons storhet kunde hjälpa Balrog att klara kontraktet.

Allt hänger på viljan och lagets kollektiva prestation i kombination med det klimat som finns runt laget.
Allt hänger på om laget är villigt att offra och jobba tillräckligt hårt.
Allt hänger på att alla i laget står på tårna och visar hjärta både för innebandyn och klubben man spelar för.

Hur det än är med alla dessa uträkningar som görs före säsongs-start så är det få människor som vågar sig på att räkna ut något av de etablerade lagen i SSL. Ingen har uttalat att tex. AIK skulle ligga i brygga inför säsongen, ingen vill uttala orden som många bär på men ingen säger-
Kommer AIK att spela slutspel ens?
Enligt mig så gör AIK en halvdan insats i serien under detta år och landar med liten marginal i ett slutspel där det handlar om hur mycket de etablerade spelarna kan hålla ungtupparna tillräckligt lugna utan att strypa entusiasmen. Där det handlar om att hämta erfarenhet och våga vinna.

Gör det någon skillnad för mig?
Nej, AIK är och förblir det lag som mitt hjärta klappar för, just därför ställer jag inte högre krav på deras insats än vad jag vet att de borde kunna leverera.
Jag har ju följt dem sedan de samlades i våras första gången och blev ute-stängda från Borgens hjärta - omklädningsrummet. Genom sommarens alla träffar vidare till upptakten i Prag och över till Helsingfors för att landa hemma i borgen men nytt fint omklädningsrum som numera kan kallas lagrum och finslipa tillsammans med Järfälla som bygger ungt och fräscht med ett års försprång.

Jag ser fram emot årets säsongs-start med tillförsikt och en god portion sunt förnuft........att jag sedan drömmer om ett nytt guld är ju precis det som all sport handlar om.....drömmen....som faktiskt kan bli sann men som måste ses som en dröm tills den en dag blir verklighet.
Därför mina vänner ska ni ta er till Solna-hallen under hela säsongen! Därför blir det intressant att följa det här laget som har en dynamik som jag aldrig tidigare stött på.
En laddning som är stört-skön att känna när man kliver in i hallen.

Inga kommentarer: