söndag 17 oktober 2010

F-N vad irriterad jag blev nu!

På mig själv.

Tänk att man kan bli så förgjordat primitiv så man sjunker så lågt.
Att man kan tycka att ett enskilt domslut är felaktigt må vara hänt och att man uttrycker det till den vuxne domaren kan också vara hänt.
Att man till och med tycker att domare har gjort en väldigt dålig insats i en hel match kan också vara hänt.
MEN att man uttrycker eller skäller ut domare när man står i båset...det får inte vara hänt.
SPECIELLT inte när man har en åldersgrupp som spelar med matchledare. Alltså domare under utbildning.
För det är ju precis det som det handlar om när man är matchledare.
Man är domare under utbildning!

Säg den tränare som anser sig vara färdigutbildad/färdigutvecklad bara för att han/hon står på pappret som tränare. Vad har man själv för utbildning i bagaget? Grönt kort?
Med lite tur så har man Bul1/2/3 Kanske till och med Block1/2/3.
Men jag tror inte att det är sådana tränare som Mariebergs Sk´s F94 lagledare pratar om.

Jag kikade in på stockholminnebandy.nu och där finns ett inlägg som heter :
Det kom ett brev...... 20101014 13:04
Trots mina egna tillkorta kommande vad gäller åsikter om domare så kan jag med handen på hjärtat säga att jag aldrig någonsin i båset visat mina spelare att jag inte delar domarens beslut på annat sätt än att säga....
Okey, det var väl inte helt rättvist men det är domaren som bestämmer så var tyst och gilla läget, gör något vettigt av frustrationen i stället.....gå in och gör mål eller i det minsta försök!
Sen är det naturligtvis så att jag har en obstinat sida och när jag sitter som åskådare på match så har jag svårt att vara tyst.

Det finns egentligen bara ett ställe jag ska vara på när jag tittar på innebandy - i sekretariatet!
Där får man inte värdera domarens domslut, men man ska vara dem behjälplig. Där räknas man som opartisk och en del av arrangemangsansvarig.
Alltså är det rätt ställe för en (ibland) obstinat innebandymorsa som inte alltid kan hålla käften stängd.
Jag har nämligen sjukt svårt för att folk i innebandy sammanhang ger sig på dessa matchledare som är under utbildning har samma krav på sig som SSL-domare. Att man inte har förståelse för att dessa tjejer/killar faktiskt till 99,9 % har en egen spelarkarriär bredvid och säkert har haft det i många många år innan de bestämde sig för att pröva på att även vara domare.
Att man inte har förståelse för att man inte kan häva ur sig mot unga människor hur som helst och att man faktiskt måste värna om matchledarena om man vill att sitt egna lag ska ha någon som dömer deras matcher även om 5 - 10 år.

Inte utan att jag skäms.
Om jag någon gång gjort något liknande mot någon match-ledare så vill jag bara säga....FÖRLÅT!
Fy F-n vad lågt utav mig, jag hoppas att du inte brydde dig om mig och att du fortsatte döma. Jag hoppas att du en dag kommer fram och tar mig i hand och säger att du inte vek ner dig för en vuxen idiot. Att du är stolt över den du är och det du gör.
All heder till er alla unga som dömer som match-ledare, ni är innebandyns framtid och den ska vi värna om.

Inga kommentarer: