söndag 31 oktober 2010

Rör och berör

2 saker som berör människor är bloggar och innebandy.
Aldrig kan någons åsikt i blogg världen bevisas vara sann eller falsk om åsikten inte handlar om ren fakta som tex. ett matchresultat vid slutsignal och inte ens då, många gånger hör och läser man om att det var ett domslut som avgjorde saken.
På planen finns det alltid situationer som den ena publiken anser vara snyggt lir medan motståndarpubliken anser det vara fult spel.

För en tid sedan blåste det upp en situation där en bloggare från norra Sverige skrev sin syn på en bloggare som är "råtta från Solna". Oliktänket gick ut på att "råttan" skulle ha uttryckt ett svar på en fråga med att det skulle vara "dålig uppväxt" som var orsaken.......
Då tänkte jag att människan i norra delarna av Sverige inte vet vad hon gaggar om. Jag blev berörd av hennes kritik mot "råttan". Illa berörd.
Jag kikar fortfarande in och läser hennes blogg och inser ju mer jag läser att det finns en rätt sund människa bakom de där tangenterna. En människa som jag troligen skulle respektera högt om jag träffade henne *irl*.

För en tid sedan skrev jag också en kommentar i en Morabloggares blogg.
Bloggen är liksom väldigt många andras inställd på att bloggaren måste godkänna kommentarerna innan de publiceras. Jag skrev i positiv anda och om att  jag faktiskt tror på att det unga laget som blev uppflyttade till SSL har en chans att hålla sig kvar om än med små marginaler.
Min kommentar blev aldrig publicerad och dessutom så fortsätter bloggaren att skriva en massa i negativ form. Jag förstår att man inte är ense med att det bara ska finnas 3 NUI gymnasium i landet men därtill så bör man kanske forska i hur man tänker på dessa gymnasium ute i landet.
Jag förstår att denna bloggare befinner sig i en situation där det frodas bitterhet men jag blev ändå berörd av att mitt lilla försök till pepptalk inte togs emot. Illa berörd.

Många inlägg i min blogg har genom åren blivit hårt ansatta av olika anledningar och en del av gångerna har det varit väldigt rättvist. Ibland har jag bett om ursäkt och ibland har jag stått kvar i mitt ställningstagande med rätten till min egen åsikt.
Många inlägg är dessutom bortplockade och lagda på en annan blogg för att det behövdes en viss privacy i de ämnena.
Men en sak som jag känner är rätt för mig är att alltid låta folks kommentarer bli publicerade genast. Alla har nämligen rätt till en egen åsikt även om den inte funkar ihop med min.

Det här inlägget beror ganska mycket på att Capello precis har avslutat en vecka då han berört ämnet ärlighet i både stort och smått. En spännande vecka att följa hans tankar och en öppning till att vi alla bör se oss i spegeln ibland, även om det kan vara en väldigt spöklik upplevelse ;)

Nåväl, i kväll bär det av till Helsingborg och allt är färdigpackat och klart. Hoppas nu att killarna kan ladda till en kul och bra TV-match så alla ni där ute i etern får ett par trevliga timmar framför burken i morgon. Själv tänker jag njuta på plats och liverapportera som vanligt.
Ta vara på dagen för det tänker jag göra.

1 kommentar:

Ingrid i Umeå sa...

Fick tips om att du skrivit om mig och min blogg. Var beredd på det värsta *ler*

...uppskattade raderna. Det säger mer om dig än om mig. Om din människosyn. Jag kommer antagligen att uppröra igen, vackert att du inte sågar mig som människa.
Mvh Ingrid i Umeå