onsdag 16 mars 2011

3 femmor?

Ja hur fungerar det här med 3 kontra 2 femmor på innebandyplanen?

De flesta lagen ställer upp med 15-17 utespelare på pappret och de börjar oftast att gå runt på 3 femmor och ha 2 extra på bänken.
Sen kan man byta med dem på bänken, flytta runt och gå ner på 2 femmor och allt annat i förflyttningar, precis som det passar coacherna just där och då. Varje match är ju unik.

Innan varje match så frågar funktionärerna efter laguppställningen och i vissa hallar önskar man uppgifter om femmornas utformning. Det är långt ifrån alla lag som villigt lämnar ifrån sig dem.
Varför?
Jag har svårt att förstå varför man inte är mer mån om medielinan. Att man inte väljer att servera dem starten av matchen. Den säger ju faktiskt inget om hur man sedan spelar. Har jag en grundtanke på 3 femmor så kan jag ju lämna den varje gång...alla vet ju att det är coachens ansvar att röra runt i grytan om det behövs vilket är omöjligt att veta innan startsignalen och de första minuterna rullat iväg.

Nej där får jag nog ge hela SSL på nöten för det är inte helt enkelt att ge en bra matchbild av något man inte vet hur det skulle sett ut.
På everysport trycker jag in alla namn och siffror i nummerordning på motståndarlaget vilket kan betyda att tex. Svensson kan landa längst ner och utan lina ;)
Sorry men det är omöjligt att veta var och vad alla SSL-spelarna har för possition och vem de brukar spela med.

Det blir rappakalja och sandlåda när man beteer sig på det här sättet. Gör man så i hockeyn? Fotbollen?
Lämna en kalleankauppställning eller vad ni vill men se till att lämna något till media som är av värde!
Det som sker nu är bara destruktivt och otroligt löjligt.
Vad är det ni föröker dölja?
Ni gör er bara till löje i arrangörernas ögon...vanliga vettiga ideellt arbetande människor som inte har någon inblandning i det rävspel som lagen har sinnsemellan. Fånigt helt enkelt.

Inget lag är inte bättre än något annat men i "mitt" lag har jag förmånen att kunna lägga in grundtänket ca 5 minuter före matchstart. Av naturliga skäl men jag vet att även de har svårt att lämna ifrån sig linorna.
Varför? Alla vet vilka som spelar i laget, alla vet vilka som är backar, forwards osv.....
Jag vet däremot väldigt lite om motståndarlaget. Ge mig info så jag i det minsta kan göra få en egen uppfattning om hur deras dagsform verkar vara.
Hm....förstår inte men å andra sidan behöver jag inte förstå allt i hallen heller. Det viktiga är att jag har kul, att lagen gör sitt bästa och att innebandyn lever vidare och utvecklas.

Inga kommentarer: