onsdag 9 december 2009

Materialrummet...

är numera ett av de snyggaste i landet :)

Nej jag skryter inte men jag är l-kligt nöjd med resultatet! Det är gubben också, han fick igenom alla sina ideer om hur han ville ha det med lite modefiering av vilka väggar som skulle ha vilka typer av material på sig :)

Dessutom har Eva på event tagit beslut om att bortalaget ska få en skvätt kaffe när de kommer till borgen =) Jag vågar påstå att hon kommer stå högt i kurs hos de lag som besöker Solnahallen i fortsättningen.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen:
AIK byggs av alla tysta insatser som sker bakom dessa underbara killar som bjuder på kul innebandy (utom i Varberg, tydligen).

I kväll har junistränarna tänkt sig att prata med sina gubbar om deras mål och tankar med sin plastlek. Skulle varit bra om skalman varit på plats men han har varit tydlig från början med att han tränar tisdagar och torsdagar. Hoppas nu bara att han efter att ha berättat om sina mål i hallen kommer att klara det med 2 träningstillfällen i hall under resten av skoltiden i alla fall.
Men jag är inte orolig. Man är som bäst i mål mellan 22-26 år och det kan ju faktiskt bero på att människans hjärna inte är fullt utvecklad och heller inte ögonen före 22 års-åldern.
Målet är ju den possition där man inte "bara" kan springa runt och jaga boll.

Innan någon nu får för sig att jag tycker att utespelarna bara lallar runt så vill jag bara tala om att så inte är fallet. Jag ser att man som utespelare måste kunna läsa spelet, ha förmågan att göra sig spelbar och dessutom ha både kondition och styrka i ben/fotleder för snabba start och stopp samt en sjuh-vetes klubb/bollteknik. Nej utan duktiga utespelare så finns det inget bra lag.

Skillnaden är att dessa olika färdigheter är färdigutvecklade i hjärnan vid olika åldrar hos oss människor.
Inget tar ut det andra för visst finns det målvakter som redan vid 13-15 års ålder är riktigt duktiga men frågan är om det inte beror på att man har ett rörelsemönster som ger den explosivitet och reaktionsförmåga som behövs i målet snarare än hjärnans kapacitet?

Nåja, det får vara hur det vill med den saken för man behöver inte analysera sönder allt och ingenting. Det viktigaste är att alla som håller på med innebandy gör det för att det är det roligaste men vet. Att man har kul med sina kompisar och att man mår bra av att hålla på med idrotten.

Nu får det vara bra med plastbollen för idag, Gubben tränar i Råstapark i kväll och imorgon vankas julbord med gänget. Kul med lite annat än bara plastboll även om man tycker det är det roligaste i livet :)

Inga kommentarer: