onsdag 2 december 2009

Träning, träning, träning.....


Ja nu är det verkligen säsong igen :)
Skalman var på träning i går kväll så nu börjar rutinerna sitta i även för honom. Han var nästan nöjd med sin insatts men som vanligt så har han satt sina egna kravnivåer på en ribba som ligger långt över vad som kan krävas av en så pass ung kille.
Han befinner sig i praktikmånad så i morse var det inte helt enkelt att få honom ur sovlådan :)
Pappan fick tjata riktigt ordentligt så nu sa jag till honom om att antingen fixar man både skola, jobb och tjej eller så måste man prioritera bort tjejen på veckorna så man klarar det man satt sig i sinnet.

Valet är helt och hållet hans men det finns ett visst råg av - du får den frihet du tar ansvar för - när jag säger åt honom att titta på vad som väger tyngst.
Att Heffa har ett övertag förstår jag naturligtvis (jag känner ju den underbara lilla tjejen) men samtidigt så måste man vara realistisk när man gör sin vågskål. Jag är säker på att hon tycker att det är viktigt att fortsätter med sina intressen och jag vet att det är viktigt för honom att hon känner att hon har rätt till sitt liv och sina intressen också.
De ska nog hitta rätt ribba vad det lider men allt måste få ta sig lite tid.

Jag har pratat med Kusinvitamin i dag och hon behövde en liten knuff i ryggen med orden
- vill du komma hem innan helgen så får du nog ta och sätta dig upp i sängen, vila lite och sedan resa på dig!
Du behöver röra på dig för att du ska kunna känna dig piggare och inte dra på dig några komplikationer nu efter operationen.
Det tog bara 30 minuter så fick jag ett sms från en glad Flisaspeta med orden - nu har jag duchat, gått 50 steg och nu tänker jag sova för nu är jag helt slut!
Då svarade jag bara att hon skulle sova gott och att vi hörs senare :)
Jag vet ju hur man ska hantera den lilla söta flickan, lagom dos av skratt, allvar och ett uns av ickemedömkan ;)

Nu ska jag förbereda herr Nygrens middag eftersom det är tidig AIK-kväll och jag vill vara säker på att han får i sig middagen innan han åker för att sedan äta kvällsmat när han kommer hem igen :)
Nu ska det bli ordning och reda på Herrns tider och rutiner!
Han ska helt klart fortsätta med AIK eftersom han upplever att det är roligt men han ska göra det med rutiner och sluta stressa upp sig för sånt som han kan delligera ut på andra eller faktiskt inte kan göra något åt.

Själv är jag glad att F-kassan tog det beslut som behövdes och att jag numera inte behöver använda vårdcentralens läkare för att få intyg om min sjukdom och arbetsförmåga. Jag är numera en av de personer i Sverige som har varaktig sjukersättning.
Tack för det!
Så mycket oro och osäkerhet har bytts ut till ett stilla ro och frid. Jag har nu i flera olika instanser fått bekräftat att min kropp inte duger för att arbeta och då behöver jag inte längre känna att jag lever på andra. Det är den rätt man har i Sverige som Svensk medborgare och jag har ju trots allt arbetat i vård och omsorg i över 20 år så jag har ändå bidragit med många arbetade midsomrar, julaftnar och nyårsdagar genom åren för att inte tala om alla helger som vårdfolket viker åt sina arbetsplatser.
Ett underbart arbete med mindre underbara arbetstider.
Nog för en stund, har det bra denna kalla decemberdag i sol och minusgrader

Inga kommentarer: