fredag 30 april 2010

Valborg eller fyllborg ala 80-talet

Ja så kan det vara om man är född på 60-talet.
För då var man med på den tiden då man jagade någon som kunde köpa en flaska Aurora (typ det enda som man tyckte var gott på den tiden) så man kunde få i sig skiten och bli påverkad så det räckte och blev över.

Är det likadant i dagens 2010?
Skulle tro att det finns ungdommar som har samma syn på denna kväll då det ska tändas brasor över hela landet. Hur ser det då ut för familjen Nygren nu när vi är i den moderna tiden??
Ska det fyllas med en flaska Brezer för det är väl dagens motsvarighet?

Nej så blir det inte!
Tanten är nämligen hysteriskt irriterad på den svenska lagstiftningen.
Min numera 18-årige Skalman är fortfarande för ung för att ta en öl med mig och gubben men han är tillräckligt gammal för att åka och tömma sitt konto på Bredsands campingrestaurang och då är det den personalen som ska göra bedömningen på om han fått nog eller klarar en öl till.
Precis som att de har annat än vinstsyfte i sitt beslut?????
Personligen kan jag inte ge honom en öl till maten för då utför jag ett lagbrott!!!
(Lika bra jag skriver det själv så slipper andra få för sig att börja fjanta runt i det - ja, jag ger honom en öl eller 2 lite då och då, alltså begår jag lagbrott!)

Sverige är ett underligt land med underliga lagar som ibland placerar oss föräldrar i ett moment 22.
Vi får inte bjuda eller köpa för då är det langning men vem som heslt som bedriver en restaurang för sälja hur mycket som helst till honom, men han får inte handla på det svenska glasbolaget själv.

Är han myndig eller inte??????

Nåja, jag litar på att denne unge man har fått med sig lite sunt förnuft hemifrån och sett och lärt sig varför man dricker alkohol, när man dricker alkohol och framförallt hur mycket alkohol som är lagom mängd.
Han har ett sunt grundtänk och kan han bara hålla alkoholnivån under det strecket då han tappar omdömmet så ska nog den här Valborgsmässoaftonen bli lika lugn och trevlig som de andra numera 24 stycken varit sedan vi fick barn.
Tro det eller ej men hitintills har vi inte hämtat upp någon av våra barn ordentligt berusad någonstans, någongång så jag tror på vanligt sunt förnuft och en vanligt hederligt samtal med ungdommarna med en vuxens vakande ömma öga riktat mot ungdommarnas förehavanden och att alltid vara redo för utryckning.
Svårare än så behöver inte tonårsföräldraskapet vara.

Om man hämtar upp dem redlöst berusad någonstans så är man inte en dålig förälder men man kanske har sänkt gardet aningens för lågt. Det kan man inte göra förrän de är fyllda 20 år för det är först då som de faktiskt får gå på glasbolaget och ingen annan kan drabbas av att de lyckts få tag i eldvattnet.
Detta eldvatten som de kan få tag i (för halva priset av vad vi betalar på glasbolaget) från vilken bakrucka på en skåpbil som helst, bara skicka en beställning till ett av alla tusentals oregistrerade kontantkort!

Inga kommentarer: