onsdag 24 november 2010

Respekt??

Till alla er lärare där ute i etern har jag en liten fråga........

Ni har en klass och det är dax för de där lite förhatliga omdömena och utvecklingssamtalen som hör till i slutet av varje termin under skolans sista år.
Ni skickar kanske ut lite information till föräldrar/elever för att de ska kunna förbereda sig lite inför samtalet vilket kan vara bra OM tanken är att man faktiskt är genuint intresserad av vad eleven svarar.

Min första fråga lyder:
När förväntar ni er att att eleven ska kunna börja svara med aktiva svar?
(Alltså inte på någon linje eller annan barometer)

När förväntar ni er att eleven ska kunna svara på en typ barometer?
(alltså någon ritad linje eller kanske med huvuden som man fyller på med glad gubbe - ledsen gubbe - intetsägande gubbe)

I dag ringde min kusinvitamin som berättade att hennes (bonus)barn hade fått hem papper på posten till målsman för honom och att de enligt instruktioner skulle fylla i de här papprena tillsammans innan det är dax för utvecklingssamtalet.


Visst är det ett fint dokument? Helt underbart och det här ska kusin och bonusbarn fylla i tillsammans så det blir bra och utförligt för läraren att begripa hur pojken har det i skolan på dagarna. Han har ju gått en hel termin i den nya fina skolan nu så då kan det vara bra att veta hur han känner i olika situationer.

Fram med krita och börja rita.......perfekt när man går i första klass! ELLER HUR?
Varför ska jag då beskriva det här fenomenet? Vad är det för märkvärdigt med det?

För det första så måste jag fundera på varför läraren i det här fallet idiotförklarar sin egen intelligensnivå!
För det andra undrar jag om läraren tror att pojken är förståndshandikappad?
För det tredje så funderar jag på varför läraren behandlar målsman som ett barn?

Grejen är nämligen att i Avesta så får man tydligen sådana här papper från skolan som man ska fylla i tillsammans med sina föräldrar/målsmän. Skulle något av mina barn fått hem ett sådant papper efter att de slutat åk. 3 så skulle jag bli skogsförbannad. Jag tycker att det är djupt kränkande att skicka hem ett sånt papper till barn/föräldrar som kan skriva och använda det talade och skrivna ordet utan "gladgubbe".
Pojken som ska rita gladgubbar för skolans skull är snart 17 år och går i första klass i gymnasiet!!!!!

Hur tänker rektor, skola och lärare i Avesta???
Kan någon förklara??
Som man ropar får man svar....vilket betyder att han skulle kunna rita en snygg tagg eller annan teckning på hela pappret så inte gubbarna syns alls...men då kanske läraren skulle påstå att han har problem för att han inte kan följa en instruktion?

Jag förstår verkligen inte och känner mig kränkt in i själen av den behandlingen mot en ung nästan vuxen kille på snart 17 år!
Hade pappret kommit till min syster som har en son på 16 år men en mental utvecklingsnivå som är mycket lägre och oförmåga att skriva med penna och papper så hade jag kunnat tycka att skolan försökt få svar från eleven efter elevens förmåga men pojken som ska fylla i det här har ingen anledning att gå i särskola eller något annat handikapp som skulle kunna rättfärdiga ett sånt här kränkande papper.

Shit vad Avesta kommun kan vara glad att jag inte har rätt att lägga mig i pojkens liv.
Skamligt är vad det är!

3 kommentarer:

Lena sa...

Trodde du det? Systern din skulle skrika rakt ut, även om hon lärt sig ha gott överseende med "mindre" kunnande personer i rh-sär världen.
De där gubbarna hör sjukhusvärlden till, och din systerson skulle bli väldigt ledsen om de också dök upp i hans vardag. Var sak har sin plats, annars blir det kaos.

Avesta ska vara glad att inte jag heller har med grabben att göra. Men du måste hålla med om att vi skulle blivit ett jäkla bra team! ;)

mie sa...

Skoja inte syster min!
Vi skulle ge rektorn en mittbena från öra till öra och eländet skulle aldrig våga visa sig i på ICA igen ;)

Anonym sa...

Jaaa verkligen skamligt! Har laddat hela dagen för mitt samtal med rektorn imorgon!!! Kram