torsdag 22 oktober 2009

Gränslöst........

Om man umgås mycket med ungdommar så kan man ibland slås av hur gränslösa ungdommarna kan vara både i sitt språk och handlande.
Många gånger har jag funderat på hur det kommer sig???
Är det vi föräldrar som brister i vår gränssättning?
Är det samhället som brister??

Vem vet svaret??
Inte jag!
Men en sak vet jag i alla fall.
Vi låter våra barn bli vuxna allt för tidigt. Vi säger att samhället förändrats så barn mognar tidigare och därför är vi ursäktade för att vi börjar bemöta våra barn som vuxna redan vid 11-12 års ålder.
Vi ger dem mobiltelefon för det förenklar vår egen vardag, vi ger dem Mp3 spelare och ipods, datorer och andra dyra produkter så de kan leva som vuxna i barnvärlden.
Vi kan handla bh:s och små toppar i stället för linnen till våra flickor (7-8 åringar) medan vi köper eldrivna motorsyklar och fyrhjulingar till våra små pojkar.

Nej det är vi vuxna som inte har tid med våra barn längre, därför behöver vi korta av deras barntid och enklast gör vi det genom att se till att vi kan bemöta dem som vuxna så tidigt som möjligt.

Visst finns det vetenskap som bevisar att barn mognar tidigare än för 50 år sedan och den vetenskapen ska man inte ignorera men vi kanske inte ska ta den som självklar och enda ursäkten???

Kanske ska vi våga att prata om det här fenomenet redan innan vi skaffar barn och låta tanken finnas med lite då och då under barnens uppväxtår.
"Man är stor när man börjar skolan" och det har man alltid varit men innebörden av de orden är en annan än vad de var för 50 år sedan.

Många gamla hedliga ordspråk används än i dag men hur aktuella är de??
Efter regn kommer sol. (Är det säkert i vårt klimat?)
Inget ont som inte har något gott med sig. (Går det goda att äta?)
Ingen rök utan eld. (Snart kommer rökfria cigaretter)
Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv där i. (Vem gräver med spade i dag?)

Nej, nu ska jag sluta svamla (tror jag) =)

I bland har jag liksom bara för mycket i huvudet som vill ut men jag har inte möjlighet att skriva det "in faktum" utan får använda mig av svammel-inlägg för att kunna få ner andemeningen med mina tankar i alla fall.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ibland när man umgås med vuxna människor, slås man av hur lika gränslösa dom är som sina barn.

Glöm inte.