onsdag 12 mars 2008

Skalman ska till fjällen??????

Jaha, nu har jag fått iväg ett mail till skolan. Skalmans klass ska på klassresa till fjällen nästa vecka. Superkul! En resa som läraren har fixat med massa kul äventyr och matnyttiga kunskaper.

Som ni säkert vet allihopa så finns det policy i alla skolor. De har ofta 0-tollerans på både alkohol och tobak vilket jag förespråkar halvhjärtat. Nu menar jag inte att man ska tillåta ungdommar att dricka och röka, men jag anser att man bör föra en diskusion med sina ungdommar om faran med att använda dessa droger och att man faktiskt som vuxen har rätt att ta ställning åt sina barn. Den rätten försvinner först när barnen fyller 18 år enligt svensk lag.

Personligen har jag lite svårt att förstå skillnaden mellan att vara 17 år och 364 dagar och att vara 18 år. Jag ser gärna att vi vuxna försöker lära våra ungdommar att vi lever i ett samhälle och en verklighet där det finns en gråzon.

Skalman kom och talade om att han börjat snusa :-( och som rökande förälder blev jag tvungen att ta ställning. Hur ska jag hantera det här?
Det här hände för snart 1 år sedan och huruvida det är rätt eller fel så har han snusat sedan dess. Däremot håller han sig från cigaretter och alkohol. (Observera att jag vet att han både provat att röka och dricka alkohol sedan dess men också fått ta koncekvenserna av det). Ungdommar har inga större problem att få tag i varken tobak eller alkohol, det finns kanaler runt dom som vi kan välja att blunda för eller vara vakna på och försöka stoppa eller se till att vårt barn förstår riskerna och koncekvenserna av att hantera dessa droger.

Skolans policy är ändå den som är styrande i det här fallet. Det är ju lärarna och den medföljande föräldrarna som tar på sig ansvaret under en hel vecka.
Så nu har vi föräldrar och Skalman tagit ställning och nu återstår att se hur skolan väljer att hantera det. Kanske blir Skalman hemma nästa vecka och tillbringar dagarna i en annan klass. Jag kan inte garantera och skriva under på att han inte har med sig snus. Men jag kan skriva under på att jag inte accepterar att han har med sig cigaretter och alkohol. Om han anser att han inte kan vara utan snuset 1 vecka så kan jag inte garantera att han inte smyger med sig det och därmed är det skolans beslut huruvida han ska få följa med eller inte.

Skolan har bestämt att följer man inte reglerna så blir man hemskickad på egen bekostnad och det tycker jag är bra, MEN vår ekonomi håller inte för att han ska åka upp med bussen för att sedan flygas hem dag 1. Så nu får vi se vad som händer och vilka beslut som tas under dagen. Jag hoppas att skolan kan se på problemet utifrån sitt sätt att agera under vanliga skoldagar då Skalman ju faktiskt snusar utan att varken andra elever eller lärare reagerar.

Eller ännu bättre - att skolan för en diskusion med Skalman och dom gör en överenskommelse som sedan följs utan vidare diskusioner från Skalman. Det kan man faktiskt begära av en tonåring som fyller 16 om en vecka och en skola som inte bara förmedlar kunskaper från böcker utan också tränar ungdommar i att leva och delta i vårt vuxna samhälle.

Inga kommentarer: