söndag 2 maj 2010

29 år sedan.........

jag stod som konfirmand i kyrkan i Århus Danmark.
38 år sedan jag flyttade till Sverige.
Snart 45 år sedan jag föddes i Ikast i Danmark
Snart 25 år sedan jag fick veta att Kompis var på väg
1 år sedan Flisan gifte sig och blev Fru Roos.

Hm.......när jag summerar lite siffror börjar jag fundera på om jag börjar bli gammal?
Känner mig inte speciellt gammal men förstår ändå att jag har hunnit skaffa mig en hel del livserfarenhet.
Nu säger jag inte att jag är klokare än ungdomarna för många av dem har erfarenheter jag aldrig kommer att få och som jag gärna avstår från också.
Det är inte enklare att vara ung i dag men det är heller inte svårare.
Vi har alla haft olika förutsättningar när vi var/är unga och det går inte att jämföra dagens samhälle med det vi hade på 80-talet eller 60-talet.
Alltså kan man inte säga att det var bättre förr eller att dagens ungdomar har det så himla bra jämfört med oss.
Nej nu under detta 2010 ska vi i Sverige åter gå till valurnorna och lägga vår röst för det ena eller andra partiet som vi tror ska vara det som bästa kan föra vårt land med vår stora arbetslöshet framåt mot ett bättre samhälle med mer pengar i plånboken och större tillväxt för landets ekonomi. Allt det ska vi ta ställning till om vi inte väljer att vara soffpotatis och lägger vår röst utan att lägga den.

Det är ett val vi har och att inte göra ett val är att välja bort vår valmöjlighet.
Vad jag vill ha framfört är att ett av de 4 benen som är stötteben för min existens och mitt sätt att uppfostra mina barn är just att alla har möjlighet att göra olika val i livet och de valen har olika konsekvenser. Kan jag klaga på ett valutslag om jag valt att inte välja???
Jag har ett val att främja mina barns rätt till sina far/morföräldrar men kan jag välja om de väljer att välja bort mina barn???
Ja.....mitt val att främja deras relation kan jag fortfarande välja. Om de väljer bort barnen så är det deras val men jag kommer aldrig att hamna i den situationen att jag får veta av mina barn att jag tagit ifrån dem något de har rätt till eller har behov av.
Det samma gäller alla i släkten, var och en har ett eget val och var och en får ta ansvar för de val de gjort med de konsekvenser det bär med sig.

Skorpan har kontakt med sin faster igen för det är ett val hon gjort och faster har valt att öppna upp dörren för henne..............så skönt att de kanske kan hitta en ny nivå där de kan mötas och behandla varandra med respekt. Så skönt att veta att hon inte har fått betala ett livslångt pris för att andra gjort val som de kanske inte står för fullt ut. Som de kanske ångrar en dag och som de får svårare och svårare att hantera vart eftersom dagarna går och tiden ger dem möjlighet att fylla ut tomrummet med andra aktiviteter eller känslor för andra människor.

Det finns små val och det finns stora val.............nu ska jag göra ett av de val som jag gör varje dag. Jag ska välja att avsluta morgonens blogginlägg precis som gårdagens.....jag ska ta min stinkpinne och min kaffekopp och gå ut och sätta mig under markisen på baksidan för att samla krafter till att klistra och hänga upp minst 3 våder tapet för nu är taket vackert vitt och listerna skiner ikapp med det. Nu blir det riktigt spännande i det Nygrenska hemmet. Mot eftermiddagen SKA jag sätta in kamerakabeln och då kommer ett långt bildinlägg till er som följer med oss på vår renoveringsresa.
Tills dess må gott och njut av solen för det gör jag.

Inga kommentarer: