tisdag 4 maj 2010

Ord för ordens skull eller för att få dom sagda.

Det hände ganska många i går........
Kusinvitamin träffade på en stor älgko framför bilen på väg hem från Avesta. allt gick bra eftersom hon använder cruisern på bilen, det finns så sjukt många fartkameror i Dalarna.
Jag pratade telefon med henne när det hände och jag lovar er att trots att hon tyckte det var skithäftigt så skakade benen rätt ordentligt på henne en bra stund efteråt :)

Det finns en mamma i Kallhäll som jag tänker väldigt mycket på de här dagarna.
Hennes son (något äldre än Skalman) blev misshandlad i Valborg. Oprovocerat har jag fått höra att det var eftersom killarna hade en dispyt som de löste och allt var lugnt men så helt plötsligt tappade den ena killen konceptet och gav sig på honom med upprepade slag. (Vet inte om det även var sparkar mot liggande offer)
Som mamma så kan jag naturligtvis tycka väldigt synd om killen men jag lider faktiskt mer med mamman. Jag tänker på hur jag skulle känna om det var någon av mina killar. Vilken otrolig frustration och ilska jag skulle känna men också en känsla av att blivit kränkt in i själen. Både som mamma men också som människa i samhället och inte minst för mitt barns skull.

Sen vet jag att det skakade i marken lite högre upp i landet också. Kan det ha varit en jordbävning eller var det kanske information som var obehaglig??
Vem vet? Inte jag, men jag vet att det påverkar folk ända från Nyköping till Falun  ;)

Sist men inte minst så fick jag ett telefonsamtal i går kväll. En gammal god vän som jag inte haft kontakt med på  de senaste 4 månaderna ringde för att höra hur jag mår och hur det går för mig och familjen i det stora hela. Det skönaste med det samtalet var att den här killen (ja det är en kille och han är "bara" 23 år) alltid frågar utan krav på svar. Han accepterar svaret hur jag än svarar. Orkar jag inte prata så svarar jag halvsvamligt och då går han vidare och pratar om annat tills jag själv tar upp samtalsämnet igen. Han har verkligen ett helt kravlöst sätt att prata med mig. Underbart för själen och han har erfarenheter som jag aldrig kommer få men just därför så är han säker på att han aldrig kan säga att han vet hur saker och ting känns.
Han klär aldrig på sig andra människors erfarenheter och han talar om vad han tycker utan att kräva att jag ska tycka likadant. En helt fantastisk ung person som bara behöver lära sig att sluta be om ursäkt för sina känslor och för sina åsikter. Känslan är alltid sann. Men känslan behöver inte följa sanningen.

Nåväl. nog för nu....................jag letar fortfarande ork till kamerakabeln men så mycket annat upptar min tid och energi. Återkommer vid senare tillfälle.

Inga kommentarer: