lördag 22 maj 2010

Imponerad!!!

Skorpans plan lyfter 12.55 från Arlanda och klockan 08.00 blev hon väckt av pappan som alltid är vaken tidigt på morgnarna :)
09.00 knackar det på dörren och Blåbärspangkakan och Skorpan ger sig ut på en powerwalk som de ska avsluta med 20 minuters sol i solariet på Kometen.

Inte ens när det är resor och party på gång ger de sig .........de bara ska ut och gå och sola först.
Härlig inställning....måstena först sedan festen  :)

Visst blir man imponerad???
Jag blir det i alla fall, go fore it girl!!

Skalman trynar gott i lådan och vi andra sitter framför varsin skärm.
Vi håller på att ladda för ett besök på Plantagen och inköp av jord för nu måste vi försöka få till lite gräs efter alla hål som Sigge grävt i mattan :)

Härligt att ha honom hemma även om han säkert gärna velat vara någon annastans. Men det går inte att hålla på och vara elaka mot varandra och projicera ut sin egen skit för att sedan tro att man ska få som man vill. Inte i den här familjen.
Det borde väl alla som känner oss redan ha förstått vid det här laget men det finns fortfarande dem som tror att de kan bestämma över mig.
En hel campingplats har ju redan försökt få mig att ändra på mina ståndpunkter men ingen av dem har gett mig en motivering till varför jag ska tänka annat än att du har ansvar för dina barn till de fyller 18 år. Om de gör olagliga saker så är det ditt ansvar att se till att du gör allt som krävs för att det ska ta slut.
Kan inte vara helt underligt med tanke på att jag har en kompis som till och med gick så långt så hon lämnade över vårdnaden av sitt barn till sociala myndigheterna eftersom hon prövat allt som fanns att pröva.
Ett sant tecken på verklig kärlek till sitt barn.
Så här enkelt är det:
Är man 18 år så får man göra som man vill men man får också ta konsekvensen av sitt handlande.
Ingen nekas någonting men jag har ingen skyldighet att hjälpa till med något på något sätt.
Vill man göra något som inte jag är tokförtjust i så får man lösa alla bitar runt den saken själv.
Det är bara att ta ansvar så fixar man det. Finns inte möjligheten till det så blir det inget av det heller.
Ska man leva med någon i den här familjen så får man lära sig det genast annars är man rätt ordentligt rökt och ett avslutat kapitel. Vilket blir jobbigt för den i familjen som inte förstår det men det är så det fungerar.

Det här enkla sättet att låta alla ta eget ansvar har betytt att ett barn fick valet mellan en yngre flicka eller familjen och han valde flickan. (Numera har de ingen kontakt för flickans föräldrar har äntligen förstått att det är deras ansvar att sätta stopp, vi kan inget göra)
Ett barn slutade med sin älskade innebandy och har nu fått börja om på ruta 1 men har i alla falla hittat tillbaka till sin idrott även om det är en lång och tuff väg tillbaka.
Kanske har jag ett barn till som måste stänga pannan blodig innan han förstår att det inte är nyttigt att leva sitt liv efter en flickas regler, speciellt inte när de reglerna skiljer sig så hårt från dem  han levt med tidigare.
Vart det slutar vet jag inte i dag, men jag vet att jag inte viker en millimeter på att jag inte tänker lyfta en lillfinger nagel för att det ska fungera.

Allt bygger på ömsesidig respekt och att människan har en fri vilja och eget ansvar.

Inga kommentarer: