onsdag 2 september 2009

Innebandy, Innebandy, Innebandy och skandaler

Ja vart jag än öppnar upp mina favvobloggar så skrivs det mer om alla skandaler än om innebandyn som idrott :(

Karlsson och Balrog
Iksu, Wallenstam och ett Uppsala-lag med taskig inspark. Ja, till och med BBIF har tydligen haft en del alkohol inblandad i ett träningsläger. (Inget olagligt i det med tanke på att det är ett herrlag och därmed vuxna (?) spelare.)
Visst kan jag hålla med om att det är för j-ligt att man intar slika drycker i idrottssammanhang men.......
MEN jag vill ändå påstå att en del av lagbygget i herrserierna och damserierna består i att gå ut och ta en öl tillsammans och skapa sig en gemenskap som är mer än bara en plastboll.

Det är något som helt enkelt försvinner när man lyfter upp Junisar som inte har åldern inne för slika drycker. Man måste ha saftkalas eller hitta andra aktiviteter om man ska kunna föra ihop myndiga/omyndiga personer i ett och samma lag.

Den tränare som dessutom tror att unga killar/tjejer inte intar alkoholhaltiga drycker på hemmaplan är mer än lovligt blind! Det är inget nytt i samhället att allt för unga människor debuterar i alkoholens värld långt tidigare än myndig ålder är uppnådd.

Jag är absolut ingen förespråkare av detta fenomen men med vanligt sunt förnuft kan jag räkna ut att det är ett problem man skapar när man lyfter upp omyndiga spelare i myndiga lag.
Man kan helt enkelt inte gå ut med laget om man inte är myndig. Så enkelt är det! Sedan kan man fundera på om det är rätt eller fel att varva ner efter match med en öl på krogen. Kanske det är där man ska lägga diskussionen i stället.

Jag har ju själv en spelare som varit med om att stanna hemma på förläggningen eftersom hon tyckte att man inte kunde lämna en lagkamrat ensam bara för att hon inte var myndig. Det kan nog ligga en hel del ansvar hos fler parter än bara klubben, lagledarna och spelarna.

Inga kommentarer: