onsdag 29 april 2009

Alkohol / ungdomar / gråzon???

Okej, jag har nog en avig inställning med en j-kla dos av dubbelmoral.
Alkohol till en ungdom eller inte???

Det finns ingen tydlig och klar regel eller lag på varje enskild människas förmåga och syn på alkohol.
MEN det finns en klar och tydlig LAG på att människor under 18 år inte får köpa och "använda" alkohol.
Därefter är det olagligt om jag som mamma köper en öl till min myndiga son.
MEN det är lagligt att en annan vuxen person som inte har en aning om hur min son fungerar serverar honom en starköl eller till och med ett glas starksprit på krogen???????????

Efter att ha forskat i ämnen som medfödda och miljö mässiga beteenden så har man kommit fram till att alla bär med sig en blandning av arvs/miljö och uppväxtbeteende.
Man har forskat och kommit fram till att ungdomar som bjuds på alkohol hemma dricker mer och oftare än ungdomar som inte bjuds hemma.
Sanning eller konka????
Den ljuva gråzonen gör sig påmind igen!!!

Om jag är en förälder som dricker varje helg och ofta dricker mig märkbart berusad så kommer mina barn med all säkerhet att leva efter den normen.

Om jag dricker ett glas vin någon enstaka fredag eller lördag i månaden (max 3 tillfällen) så kommer mina barn att leva efter den normen, berättar (OCH visar) jag dessutom att jag aldrig dricker något jag inte tycker smakar gott = köpt en flaska vin som inte faller mig i smaken - den häller jag ut. Då kommer mina barn leva efter den normen.

Jag har 3 "barn" den yngsta 17 år och den äldsta 23 år. Vid ett ända tillfälle har det hänt att ett av "barnen" har intagit alkohol utan att först ha kontakt med mig och gett mig vetskap om att de dricker alkohol. Den gången handlade det om en cider med alkoholvolym 2,8 köpt på Willys. *ler*
Koncekvensen av det beteendet blev att "barnet" inte fick ett smakglas öl eller annan alkohol under det närmsta halvåret för "barnet hade ju tydligt bevisat att det inte var moget nog att kunna förstå var/när/hur man kan dricka alkohol och framförallt varför man som vuxen ibland dricker alkoholhaltiga drycker.

Jag är övertygad om att det finns många som tycker att jag gör fel och det förstår jag mycket väl, samtidigt har den här inställningen fungerat för mig och mina ungdomar. Varje förälder känner sina egna barn bäst och bör göra den avvägningen själv utifrån hur de vet att just deras barn fungerar.
Det skulle aldrig falla mig in att aktivt köpa alkoholhaltiga drycker till någon annans barn. Då måste dennes förälder ringa och be mig göra det för att den inte kan göra det själv.

Nu kära läsare står det er fritt att klaga och kritisera mig för min inställning men jag föredrar fortfarande att leva i gråzonen.
Fråga era ungdomar hur lång tid det skulle ta för dem att skaffa fram en flaska sprit eller ett flak öl till er ;-)
Jag kan garantera att 75% av ungdomarna bara behöver ett par timmer eller en dag på sig innan ni kan få det.

Däremot så får jag erkänna att jag är den första i ledet när det gäller att tala om för ungdomar att alkohol är något man dricker i goda vänners sällskap med god mat och bara om det är gott!!
Jag har suttit brevid mina "barn" när de smakat olika typer av alkohol och efter halva ölburken kunnat fråga om det fortfarande är lika gott som första klunken. Alla 3 har svarat Nej!
Då har jag sagt att då ska de heller inte dricka mer för man dricker bara sånt som är gott och aldrig mer än att det smakar gott.
Ingen alkohol är god efter för mycket, då har man kommit till gränsen då man börjat tappa omdömmet och då har man druckit för mycket.

Jag vill bara tydliggöra att mina 2 barn som är 20 år fyllda visst har druckit sig berusade men de gjorde det INTE när de var under 18 år. Utan när de fyllt 18 och kunde köpa av villt främmande människor på krogen och det innebär att deras "fylledebut" kom efter att de intagit myndig-åldern då det är lagligt i Sverige att dricka sig full på krogen, för att sedan ta sig hem i berusat tillstånd med risk för att bli nerslagna och hamna i onödiga bråk på stan.

Länge leve gråzonen

1 kommentar:

Elli sa...

Ja det börjar äntligen kännas lite bättre =) Har proppat i mig frukt- och brsmoothies.. kanske är det som ger resultat =P Göteborgsvarvet är den 16 Maj. I min egen idrott har jag ibland svårt att njuta av att bara vara med, där är det bara guld som gäller, men jag kan lova dig att den dagen är mitt enda mål att ta mig runt.. haha, 21 km, sjukt långt!!
Angående ditt inlägg om alkoholen, jag tror på ditt sätt att tänka!! Och du har verkligen rätt, det är inte direkt så att ungdomar inte kan få tag på alkohol bara för att de inte får det från sina föräldra.. bättre då att du har "koll" på vad de dricker!

Hoppas solen skiner i stockholm också =) KRAM