torsdag 16 april 2009

gaaahh Irriterad som F-N

I bland skulle jag vilja strypa någon!
Vem som helst eller någon speciell!

Att det ska vara så svårt att förstå - jag väljer själv vem/vilka jag vill umgås eller ha kontakt med. Jag är fullt kapabel att välja ut alla goa glada människor i världen som är värda att lägga tid och energi på.
Människor som kan se varje barns/ungdoms/vuxnes/åldrings egna värde är de som jag lägger min tid och energi på. De andra vill jag inte veta av!!!!

Nu undrar ni säkert vad jag menar med det.
Så här är det -
Min mamma och pappa är skilda sedan många, många år p.g.a. brist på kärlek och kärlek till alkohol av den ena.
Helt oki med tanke på att alla mina systrar är vuxna med egna familjer så där finns inga hard feelings alls.
Nej, problemet ligger i de ev. nya respektive som våra föräldrar väljer att leva tillsammans med.
Min pappa valde att lägga många år av sitt liv i ett destruktivt alkoholfyllt liv med mamma och sedan med en annan kvinna. Dessa 2 människor beslöt sig till sist för att skruva fast korken på 75-an och ta sig igenom dagarna som nyktra alkoholister. De gjorde ett fantastiskt arbete och la ner sin tid och energi på att bygga upp en fungerande vardag där de värdesatte varje stund i livet. Efter ett antal lyckliga och nyktra år förlorade min pappa sitt livs kärlek, hudcansern tog henne ifrån honom.
I dag lever han ensam, ibland med sällskap av flaskan, ibland utan men han lever och han värdesätter fortfarande oss 3 "barn" och alla barnbarn så som kvinnan ville att de skulle värdesätta oss alla.
Tack för det pappa! Du är en pärla nästan alla dagar i veckan :-)

Min mamma valde att leva med ännu en alkoholist som hon valde att bryta med efter ca 14 år. Denne man blev ändå en reservmorfar till mina barn eftersom jag och mamma alltid haft en nära rellation. Vid det tillfället hade mina barn alltså förlorat 2 "morfädrar" Först den riktiga och sedan reserven. Mamma hittade sin kärlek i södra sverige och flyttade dit. Naturligtvis hjälpte vi henne flytta för det var ju så hon ville ha det.
Sagt och gjort i påsken för 3-4 år sedan gick flyttlasset. Mormor skulle äntligen få närmare hem till Danmark och sina syskon och hon skulle få nära till havet. Men den nya mannen ansåg att alla barn mellan 12-20 år är akoholister och terrorister!!!!!
Vilket han klargjorde nogrant och ordentligt för mina 3 barn!!!
Dessutom fick Skalman absolut inte röra hans dator för med all säkerhet skulle han förstöra den och plocka hem en massa virus och annan skit. Datorer är bara till för vuxna!?
Skalman har inte levt en dag i sitt liv utan att ha kontakt med datorer!!!! Jag har aldrig någonsin haft en dator som kraschat på grund av honom!
Den påsken slutade med att Familjen Nygren satte sig i bilen på Påskafton klockan 16.00 för att resa genom Sverige upp till vår älskade huvudstad. Utan att kunna köpa mat på vägen för inga rastaplatser har öppet på påskafton.

Sedan dess har jag talat om för min mamma att jag inte vill ha något med denne man att göra! Tror ni hon sätter ner foten och markerar för honom om vad som gäller i kontakten med hennes barn/barnbarn??????
NEJ, hon såsar vidare som vanligt och vill inte ha något bråk!?
Mamma jag älskar dig som mamma men jag har inga skyldigheter att tycka om din nya man! Jag vill inte ha med honom att göra. Snälla, Snälla se till att han slutar försöka få kontakt med mig eller min familj!!!!

Nu har jag gnällt klart och ska gå in till mitt hatobjekt (tvättmaskinen) så jag får något vettigt gjort i dag också för nu har den där mannen slukat tillräckligt av min energi :-)

2 kommentarer:

Flisan sa...

Hej min fina kusinvitamin, du skriver så bra tycker jag, precis som du lärt oss alla, eget ansvar, och egna val, du väljer ju detta och det måste alla respektera :) Tack för dom fina orden på bloggen, Fredrik tyckte att det var så fint :) verkligen personligt..Jag längtar också tills jag står och snyftar i körka!! Puss

Maria sa...

Oj!

Förstår att du vill avreagera dig lite.

Trist med "familje situationer" och trist när inte ens mamma kan/har styrka nog att sätta ner foten för sina barn och barnbarn.

På något sätt är sådana här trista erfarenheter sådant som gör oss till dem vi är. Jag tror att du ALDRIG kommer att låta något komma emellan dig och dina barn någonsin. Där är vi lika Mie.

Nu har vi tydligen andra platsbiljetter. Vet inte exakt men de ska vara i närheten på samma läktare. Jag ska kolla allt jag kan efter dig. Håll utkik du med. Jag är den med grönt fejs och trasiga sönderbitna naglar. Säkert också den som far runt fram och tillbaka för jag tror det blir svårt att sitta still.

Shit Mie, jag har aldrig någonsin varit så här nervig innan. Betänk då det faktum att vi ändå totalt i familjen (med den kommande finalen inräknat) varit i inte mindre än 10finaler! Varför denna nervkris nu??? Kanske för att det förmodligen är L.s sista år, eller för att det är A.s första final???

Baaahhhh.

Måste nog gå och lägga mig nu. Tack för all din pepp.

Kram Maria