måndag 23 februari 2009

Sportlov i storstaden :-)

Mmmmysigt säger Skalman. Han försvarar allt med att han har sportlov och kan göra det sen :-)

Jag var inne och läste en blogg där mammorna med en stor portion kärlek funderade kring fenomenet -pojkar i 10-12 års åldern- De vill ha tillbaka sina små underbara pojkar som alltid är glada, goa och charmiga.
Jag satt och tänkte att jag som har lite erfarenhet av pojkar skulle informera dessa stackars mammor om vad som väntar dem men så kom jag på att det är korkat.
Det man inte vet det har man inte ont av :-)
Dessutom så är ju inte alla pojkar likadana och de följer ju inte ett förutbestämt spår.
De följer bara testosteronhalten i kroppen :-)

Själv är jag mer sugen på att berätta om alla superhärliga stunder de har framför sig med fika vid köksbordet där man lite försiktigt talar om att det är jättejobbigt när man ska in genom dörren och försöka ta sig förbi ett par pråmar modell storle 46, en sportbag som luktar svett och en skolbag som väger 30 kg och består av lösa papper i en form av oorganiserad kaos, alla skolböcker (för det är jobbigt att använda skåpet i skolan) samt en massa godispapper och tomma colaburkar.
Eller.
När man försöker informera om att det är supertrevligt om de kan försöka att röja upp i klädhögarna på sitt rum och kanske kasta allt godis/chipspapper och burkar. (De har en mindre förmögenhet av returburkspengar) samt att det är trevligt att släppa in lite ljus och gardiner är inte till för att hänga för fönstret 24/7 och fönstret är dessutom öppningsbart så det går att vädra.

Vid dessa helt underbara tillfällen med fika och småsnack vid köksbordet så upptäcker man snabbt att det handlar om att prioriteringsförmågan inte har vuxit klart. De prioriterar helt enkelt datorn, träningarna, kompisarna före städningen. De har inte FÖRMÅGAN att förstå hur de ska hinna städa också!!

Efter 15 år av pre-pubertet och pubertet varvat med varandra har jag lärt mig det viktigaste en mamma ska lära sig och det är 2 viktiga saker:
Nr.1 - Välj dina strider
Nr 2. - Man kan inte kräva att någon ska förstå något de inte har förmågan till.

När dessa 2 grundläggande kunskaper sitter, kommer det ett tillägg.
- Koncekvensnota!
Det är ju faktiskt deras eget val och deras eget ansvar.

Nå väl, döm om min förvåning när jag igår kväll tittade in i Skalmans rum och såg golvet!!!!!
Han hade helt klart förvaltat ansvaret att få vara hemma i helgen med att ta ansvar för sitt rum så nu kommer jag låta honom få sportlov utan fikastunder med prat om städning :-)
Han har återigen bevisat för mig att jag är en tillräckligt bra mamma :-) :-)

Inga kommentarer: