tisdag 5 maj 2009

IQ-befriad i vissa stunder.......

kan jag verkligen känna mig. Speciellt just nu!!!!
Den 21/4-09 gjorde jag ett inlägg med namn sanningen om daminnebandy.
I det inlägget lånade jag en bild från svenskainnebandyförbundet som Kenneth Strignérus fotograferat.

Varför känner jag mig då usel???
Av 2 anledningar:
1. Jag har inte frågat om lov!
2. Alla bilder på internet är ju faktiskt copyrightade även om det inte står under bilden = fotografen har rätt att få betalt för sitt arbete precis lika mycket som musikerna har rätt till betalt för sina låtar.

Extra pinsamt är det med tanke på att jag i familjen har en blivande fotograf som tar studenten i Juni och denne fotograf har berättat för oss alla vad det är för regler man bör följa för att inte behandla fotografens arbete på ett felaktigt sätt.

Det är ju inte omöjligt att jag gjort samma blunder vid flera tillfällen (inte alltid så lätt att spåra mailadress eller telefonnummer till fotografer) och om så skulle vara fallet så är fotograferna hjärtligt välkomna att höra av sig så jag kan göra rätt för mig eller ta bort dem, vilket av allternativen fotografen väljer.

3 kommentarer:

Smz sa...

Hej !
Du fick ju använda bilden om du skrev ditt mitt namn. Ha det bäst Kenneth strignérus

mie sa...

Tack Kenneth :)
Jag vet men jag hittar inte bilden igen och datorn som jag sparade ner den på har kraschat så jag kan inte lägga upp den igen. Tyvärr!
Har du en kopia att låna ut?? :)
Det är en bra bild som säger så mycket och jag gillar den verkligen!
Ha det gott
Hälsningar Miie

Smz sa...

kikar in här för sällan, du får leta härinne efter den www.strigge.pixbox.se Har ingen aning hur den såg ut. Ha det bäst !