fredag 15 maj 2009

Fredag och full fart mot helg ;)

Okej här kommer uppdateringen av gårdagen.

Som alla vet så är inte alla dagar lika bra i min värld. I går var en dålig dag.
Jag hade tidigt möte på försäkringskassan, tidig för det var så min läkare ville ha det.
Hon hade fått bestämma tid, plats och datum men när det då äntligen var dax så kunde hon inte komma!
Hon hade för mycket post att ta hand om efter sin semester som hon hade för 4 veckor sedan???
HA!! Nej jag tror mer på att hon hade glömt bort mötet. :(

Nåväl, det enda som kunde beslutas eftersom hon inte var närvarande var att jag rent byråkratiskt inte kan återgå till min tjänst som husmor.
Byråkratiskt fick jag också veta att läkarna är väldigt dåliga på att skriva in alla diagnoser som man har eller har symptom av. Vilket i förlängda armen drabbar den sjukskrivne.

Om man "bara" har Fibromyalgi så borde man kunna utföra ett lättare arbete på arbetsmarknaden Enligt de kriterier som numera är fastställda och som försäkringskassan gör sina bedömningar efter.
Står bara den diagnosen så ska jag alltså ut och söka annat arbete och inte vara sjukskriven.

Men när vi sedan pratade igenom min situation och jag började prata om mitt Sicca syndrom så ser det ju helt plötsligt lite annorlunda ut. Då ska man ju också ta hänsyn till att det är svårt med dator/telefon arbeten där man ju vet att ögonen och halsen torkar ut vid belastning.

När jag sedan dessutom berättade att jag enligt reumatologkliniken fått veta att jag har alla symptom på komplett Sjögrens syndrom men att det inte kan fastställas enligt de kriterier som ska uppfyllas pga. en läppbiopsi (som man enligt en dansk studie inte kan uppfylla om man är rökare) ja då såg bilden ytterligare annorlunda ut. För då förstår man helt plötsligt att det ju inte fungerar med tex. transportrellaterade yrken heller eftersom man får skov av extrem trötthet när man har Sjögrens. Dessutom har man en kraftigt nedsatt koncentrationsförmåga och värk i främst fingerlederna.

Enligt min handläggare på försäkringskassan som ju ska dra min situation i deras instanser så är det av största vikt att även de här bitarna står i läkarintyget och i läkarutlåtanden för att det ska bli en rättvis bedömning av min sjukskrivning och fortsatt arbete i beslutsordningen.

Fortsättning lär följa och nu har jag bara 9 månader kvar innan jag "sparkas" ut ur systemet och försäkringskassan inte längre är ett alternativ för mig.
Då står jag i den situationen att jag är för frisk enligt läkaren och för sjukpension och alltså kan arbeta enligt försäkringskassan.
Allt bedömt på ett läkarintyg som inte tar upp alla mina symptom och svårigheter att arbeta trots att jag själv vill det.

Jag har nu bestämt mig för att ge upp! Jag måste helt enkelt inse att det inte kommer att fungera. Hade jag "bara" haft fibron så hade jag vägrat att ge upp tanken på att arbeta men nu är det som det är och jag måste inse - om jag någonsin ska kunna leva en fritid med kvallitet så måste jag välja.
Arbeta utan att kunna njuta av fritiden/vara sjukpensionär och kunna njuta av min familj och mina intressen.
Det går inte att kombinera helt enkelt.
Jag får se vad läkaren säger om det när jag träffar henne senare i månaden.

Jag skulle också ha åkt till min svägerska och tagit en kopp kaffe efter mötet men som vanligt så hade jag helt glömt bort det, trots att vi bestämde det precis före mötet.
Tanketorsk!
Väldigt pinsamt och jobbigt för svägerskan undrar ju om man inte vill umgås med henne men det vill jag!!!
Jag glömde helt enkelt bort det :(

På kvällen var vi över till svärföräldrarna och Anders hjälpte sin mamma att steka strömming och fick lära sig hur hon gör när hon lägger in strömmingen så den smakar som "mammas"
Hon är helt fantastisk på matlagning men har inte längre orken och kanske inte heller lusten att laga mat längre så nu måste hennes 3 barn passa på att lära sig så mycket som möjligt av henne innan det är för sent.
Men i går njöt hon!
Hon skrattade och fnittrade medan det vändes, stektes och provsmakades under ett par timmar, det gjorde hennes son också :)

Det var just det som behövdes för att jag skulle se lite glädje i gårdagen och det är jag tacksam för.

I dag ska jag packa bilen med hjälp av Peter och sedan ska jag och gubben bege oss till Bredsand för att tillbringa helgen tillsammans utan "barn" eller hundar. Det ska bli väldigt skönt men eftersom jag fortfarande sitter vid Skorpans dator så blir det utan uppdateringar av bloggen.
Jag kan ju inte gärna be henne att vara utan dator för att jag ska ha en???
Men jag tänker fråga om jag får ;)
Trots att hon brukar vara snäll så har jag inte så höga förväntningar om ett godkännande.

Jag önskar er alla en trevlig helg och njut av det vackra vädret.
Kanske ses vi i etern eller så gör vi det inte.

3 kommentarer:

Lena sa...

jag satt kl. halv 8 och då syntes inte ditt inlägg. Jättekonstigt, men har du kollat Klockinställningarna på datorn och sedan på bloggspot?

Men nu är morgonen återställd, nu när jag läst:)
Fast hur gick det med Skalmans färd från Örby?

Maria sa...

Hej Mie,

shit vad du varit produktiv den senaste tiden. Jag har inte hunnit runt i bloggvärlden i den utsträckning jag önskar. Innebandy har jag helt lagt åt sidan och tyvärr hamnade du i den "lådan".

Herregud vart ska jag börja???

Din nya layout är skitsnygg! Kul. Det märks att du trivs med bloggandet. Du har skrivit massvis med tänkvärda och läsvärda inlägg Mie. Jag gillar dina tankar kring Valborg och ungdomars dryckesvanor.

Inte visste jag att du hade SÅ ont och sådana besvär. Stackars... hoppas trots allt att du finner något lämpligt att sysselsätta dig med. Din ide att hjälpa en förening och söka bidrag för det var ju kanon. Hoppas bara att försäkringskassan och alla myndigheter tycker lika. Man blir ju inte klok på byrokratin och sjukvården i detta land. Vissa saker skulle kunna lösas på ett väldigt enkelt sätt kan man tycka.

Strömming... mums!

Ha en skön fin helg med herr Nygren. Skit i datorn och ägna er åt varandra istället. Sitt i varsin badenbaden och babbla om allt det fina ni har och bara va. Det ska vi göra....en annan gång:)

Trevlig helg

Kramar Maria

Fibrobruden sa...

Inte klokt! Men det var som min doktor sa då hon skrev nya intyget. Funkar inte detta intyg skulle hon göra ett nytt, ännu värre eftersom hon vet att jag inte kommer kunna jobba heltid, om ens deltid..