tisdag 12 maj 2009

Regeringens sinnes-sjuka förslag...

om att ge nyinflyttade Svenskar som inom 1 år fått godkänt i Svenska för invandrare
12 000:- i bonus!!!?????

Jo, de svenskfödda ungdomarna ska kämpa för ett godkänt betyg i skolan utan att få så mycket som tvål att tvätta händerna med efter ett toabesök.

De nyinflyttade svenskarna ska få pengar för att lära sig språket som de behöver för att kunna integreras i landet.
(Är det någon som tvingat dem att flytta till Sverige?)

Vilka härliga signaler vi sänder till våra svenskfödda ungdommar?????

Jag har inget emot bonusen för det arbete som en nyinflyttad svensk lägger ner på sina språkkunskaper OM samma bonus utgår till ALLA som får godkänt betyg i Svenska oavsett ursprung.

Jag bävar för att vi snart har gjort så konstiga integationsförsök så vi har gjort alla svenskfödda till obetalda arbetsmyror i vårt Svenska samhälle.
Vem vill sitta 9 år i grundskolan och lära sig Svenska om man kan flytta utomlands och sedan flytta "hem" och lära sig språket samtidigt som man får betalt???

Trots att jag inte är svenskfödd själv så måste jag ändå få uttrycka mitt missnöje med en del av alla tokiga förlag som regeringen i Sverige kan lägga på bordet.

1 kommentar:

Lena sa...

Nu förstår jag inte ditt tänk syster. Om de nyinflyttade lär sig svenska snabbare intergreras de också snabbare och kommer in under det sociala skyddsnät som gäller alla svanska bosättare.
Det betyder också att vi kan ställa större krav på dem from den dagen de förstår och talar vårt språk. Språket blir inte längre ett hinder/orsak till att inte söka jobb.
Det tar för lång tid idag att lära sig språket, ännu längre om man bor i segregerade områden och det kostar långt mer än 12000 kr.