torsdag 14 maj 2009

Tidigt möte...

med Försäkringskassan, jobbet och läkaren.
Kallas visst uppföljningssamtal fast det hela går ut på att sammanfatta hur mina möjligheter att gå tillbaka till min arbetsplats ser ut.
Helt onödigt på det viset att jag kommer att få tillbaka min extremvärk om jag återgår till jobbet med att göra samma arbetsuppgifter upprepade gånger och dessutom under tidspress. Andra uppgifter på en förskola kan jag inte heller hålla på med eftersom jag inte kan sitta på golvet, springa, bära gråtande barn och dessutom inte står ut med att folk rör min kropp pga. att jag upplever smärta vid beröring.

Därefter ska jag prövas mot hela arbetsmarknaden vilket jag kanske har mer tro på men ändå inte.
Jag är ju utbildad mentalskötare vilket borde vara ett "enkelt" arbete utan lyft men så är inte fallet i dag. Antingen jobbar man ensam på ett boende för psykiskt sjuka eller ett vårdhem för äldre dementa eller så arbetar man på en daglig verksamhet och tar risken att vilken stund som helst behöva vara 100% "på" för att någon är på väg in/ur en psykos.

Nå vad skulle jag kunna arbeta med då?
Min syster tycker att jag borde arbeta på en begravningsbyrå eftersom man kan behöva mentalskötarutbildningen när anhöriga kommer in, och att det är ett mer administrativt arbete men tyvärr går det bort eftersom man numera även har hand om svepningen och lyft mellan bår/kista.

Själv har jag funderat på om jag skulle kunna arbeta med ett administrativt arbete men det kan ju bli svårt eftersomm jag vissa dagar inte klarar av att arbeta med tangenterna på datorn och inte har någon kraft kvar i händerna samt at jag ju har Sicca Syndrom som innebär att ögonen torkar ur efer 10 minuter vid datorskärmen.

Nej jag måste hitta ett yrke där jag kan växla mellan att sitta och stå - datorarbete och annat - telefon (Sicca syndromet gör mig hes) och tystnad -
ett jobb där jag själv kan styra ljudnivån eftersom jag ofta är exremt ljudkänslig och då blir stressad och inte kan koncentrera mig. Ett jobb där jag inte blir störd mitt i en arbetsuppgift eftersom det skapar att jag tappar bort vad jag höll på med innan och ofta tappar bort orden då.

Dessutom ska jag kunna bestämma mina arbetstider själv och de ska vara flexibla från dag till dag efersom jag vissa mornar använder 2-3 timmar på att få igång kroppen medan andra morgnar tar 5-6 timmar.

Finns det någon som har något förslag på ett arbete som uppfyller de kraven?????

Min syster har ebjudit mig att bli servicegarant för hennes son men eftersom man som servicegarant är tvungen att gå in och ta ett arbetspass om någon annan assistent blir sjuk så gick det bort också. Jag kan ju inte hjälpa till med de omvårdnadsuppgifter som innebär lyft. Dessutom kan sonen inte styra sina armar så jag helt säkert inte får en ofrivillig smäll med värk som följd.

Ja det blir spännande att se vad som händer framöver men en sak är helt säker
- jag är ännu inte helt beredd på att ge upp tanken på att hitta rätt arbete med rätt arbetstider. Så jag går på mötet med gott mod och ser på framtiden med tillförsikt.
Jag måste fråga om man kan få aktivitetsstöd och då kanske jag kan gå in och hjälpa någon idrottsförening eller annan typ av förening med några uppgifter som man vanligtvis sköter genom ideelt arbete. Vet inte om det är tillåtet i dagens försäkringssystem men frågan är fri och svaret blir därefter.
Men visst skulle det vara perfekt för då skulle föreningen inte kunna ställa krav om i vilken ordning jag gör uppgifterna och heller inte vilka arbetstider jag använder samtidigt som jag skulle kunna utföra något som jag vet är viktigt för att föreningen ska kunna överleva.

Nu ska jag skjutsa Skalman till praktiken och sedan hem och försöka borsta håret innan mötet. Det var länge sedan för armarna vill inte at jag lyfter den över midjehöjd och Skorpan har inte haft tid att sköta mammans hår.
Vi ses och höres senare i dag men jag behöver nog vila lite efter mötet för jag spänner mig (vilket ger värk!) för att jag ska köra till en adress jag inte vet var ligger - trots att jag har GPS numera.

Inga kommentarer: