lördag 28 mars 2009

Domarkatastrof och total skam för sibf

Många gånger har det förts diskusioner ang. tränares sätt att skrika på sina spelare, vissa tillfällen med utvisning/rött kort som tagits fram från domare som önskar stävja detta beteende.

Men idag slog hela domarsverige mig med häpnad som ligger långt över den nivå som brukar tysta mig.
Jag brukar inte tappa fattningen vad gäller domarens sätt att döma eller prata med spelarna men i dag har jag fått höra hur en domare som är utbildad och sanktionerad av Stockholms innebandyförbund stå och skrika det ena fula ordet efter det andra till Herr Nygren!!!!!!!!!!

De som träffat Nygren i hallarna vet att han till 99% är väldigt bundis, tjenis och hej kompis med domarna. Det skakas alltid hand och skratten, skämten ligger nära till hands.
Många domare har tyckt att Nygren ska börja döma men han har hela tiden sagt att han inte har kroppen för det även om han har konditionen. Det bygger han på att han anser att domaren ska röra sig över hela planen och kunna följa spelet med en diagonallinje mellan sig.
Han är trots allt gammal elitdomare som varit uttagen att döma landskamper i bland annat Tyskland. (Landhockey finns det en sport som heter)

När man ser att det finns ett domarpar som inte håller den klassen och dessutom som intar en maktpossition redan innan någon situation uppstått så blir han lätt irriterad. Det domarpar som dömde i Hu2M i Ärvingehallen idag består av en yngre kille med bra öga för spelet och lite lagom låt gå men gör inte om det attityd. Den andra domaren är en äldre herre (typ 50) och han skämde ut hela domarkåren. Efter endast ett par minuter åker en Bele spelare på ett rött kort efter att i frustration utryckt sig med ordet "fitta" riktat mer till sig själv än någon annan. Till och med hemmalaget tyckte det var lite väl hårt och sa det också men han hade bestämt sig, klart slut!
Jag anser att det är rätt att stävja ett sådant språk men jag tycker nog att man kan ge en 5-minuters utvisning för att markera ribban och sedan gå vidare med hådare åtgärder om inte laget i största allmänhet lirar juste eller att liknande ord förekommer igen.

Efter mer tid och snack och maktutövande dömer han ett mål på den yngre spelarens planhalva trots att den yngre domaren blåser bort det eftersom det sparkades in i mål. Han blir väldigt irriterad för att alla går emot honom och när sedan Herr Nygren återigen ifrågasätter hur han kan döma för något som sker på andra planhalvan och att Nygren tycker att han ska försöka kliva över mittlinjen ibland om han ska döma för det som händer i situationer han omöjligt kan se, så talar han om för Nygren att han ska lämna hallen.

Citat från domaren
-Han sitter ju för fan och snackar om allt, han jävlas hela tiden och det är ett jävla liv på honom för fan, han ska hålla käften!
Beles lagkapten går emellan och det slutar med att Nygren får stanna om han lovar att vara tyst.

Visst var Nygren tyst! Han är ingen skam för någon :-)
Men jag tänker inte vara det!!!!
Denna inbicilla domare ska aldrig mer tala om för min son (17 år) under en match hur man ska uppföra sig för han om någon har verkligen talat om för Skalman att man får både svära och leva om till publiken!
I alla fall om man är domare??????????????????????????????????

Domare som denna ska överhuvudtaget inte vistas i närheten av våra ungdomar för de är verkligen inget föredöme, bara en skam för andra domare och stockholms innebandyförbund.

Det är tur att det är några timmar kvar till måndag för annars tror jag nog att Mathias Stegrud på Stockholm innebandyförbund hade fått lära sig både 1 och 2 helt nya fula ord!
Nu kommer jag hinna lugna ner mig och det är nog så bra med tanke på att jag oftast blir värre när jag är lugn och klivit in i mentalskötarrollen för det är då jag verkligen kan bli 9 ton tung kassaskåpsliknande motståndare.
Till sist och syvendes så handlar det här om att denna domare inte ska tillåtas döma innebandy nästa år.

Innebandyn går för fort och han hinner INTE med längre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hur matchen slutade? första förlusten för Skalman i HU med 8-7 och det berodde nog mest på att det var Skalman och 7 utespelare plus en spelare med rött kort.
Men som Skalman säger - man måste kunna förlora för att kunna vinna!

1 kommentar:

Mackan sa...

Jo, som du sa.. Man kan aldrig lira på Stockholminnebandy... Så fick ta saken i egna händer imorse :).... sitter just nu på en buss påväg mot nästa hall :D