tisdag 10 mars 2009

Litet mellanlägg och sedan målvaktstankar

Yes!!!!!
Björkebyskolan suger :-)
Kista gymnasium glimmar och gnistrar!! :-)

Oki, 3 barn som alla går i Björkebyskolan i 3 år var. 3 barn som alla får IG i de flesta kärnämnena och 3 barn kämpar som idioter tillsammans med mamman för att med knappaste möjliga mån få G så de kommer in på gymnasium.
3 barn som efter 1 år på Kista har G eller bättre betyg i alla kärnämnen!!!!!!
3 barn som utan idiotstudier med mamman som slavdrivare lyckas, utan några större bekymmer (utom de som de skapar själva med frånvaro)att jobba hem ett G eller mer.
Ja, det säger en hel del om Björkebyskolan.
Kom inte och tala om för mig att det är bra, för då är de bättre rustade för gymnasiumet. Det är nämligen INTE sanning.
3 barn har i många år fått lära sig att de inte kan och inte duger, helt felaktigt



Målvaktstankar i natten :-)
Vi börjar med uppvärmningens svåra gåta.

Ska en målvakt värma upp och tagga till på samma sätt som utespelarna?
Svar NEJ!
Varje målvakt har sitt eget sätt och sitt eget tänk när man värmer upp och taggar. Innebandy är en lagsport för alla på och utanför planen utom för målvakten.
Det finns målvakter som följer lagets uppvärmning och hela tiden deltar i gruppen och det finns målvakter som fokuserar på sig själv och sin insatts.

RÄTT eller FEL!!
Finns inget rätt eller fel, det finns bara olika typer av målvakter.

RÄTT...
om man har en målvakt som följer gruppen och som inte anser sig behöva stretcha och tänja. En målvakt som kanske delar lagspelarnas psyke och därmed även lagets åsikt om hur viktig/oviktig en målvakts position är.

FEL...
om man har en målvakt som är väldigt nischad på just målpossitionen och väldigt målmedveten i sitt val av sport. Om man har en målvakt som läst allt om idrottskador på just målvakter och noga har tänkt igenom hur man ska kunna fortsätta utöva sporten utan att minisker och andra ligament skadas upp i vuxen ålder.

Alltså kan tränare och andra sluta lägga sina egna värderingar i allt och fråga sina målvakter hur de tänker och känner i de olika situationerna. De målvakter som har ett "eget psyke" kommer att säga precis hur de vill ha det, de andra kommer att gilla läget och säga att allt är bra som det är.
Inte desstomindre ska man värna om bägge dessa typer av målvakter för de är en tillgång i olika typer av matcher.

Nu vidare till målvaktsövningar:
Är de till för målvakten eller utespelarna??
MÅLVAKTERNA!

Här skulle jag vilja att man är mer seriös i sina övningsupplägg.
Tex "hamburgaren" anser många är en bra målvaktsövning för den liknar en matchsituation. Visst gör den det men varför används den då i uppvärmningssyfte(?) hur många utan anfallen går egentligen på mål???
Det ställer väldigt höga krav på utespelarna att avsluten ska sitta på mål. Allt som oftast ser man att backen stoppar anfallet och målvakten får en avbruten träningssituation = ingen träningssituation!

Skottövning och skottävlingar?????
Är de till för att utespelarna ska få göra så många mål som möjligt eller för att målvakterna ska täppa till så många gånger som möjligt???

För att målvakterna ska täppa till så mycket som möjligt men dessa övningar går att kombinera. OM tränarna lägger skotten i ett tempo som är fysiskt möjligt för en människa att förflytta sin kropp på.
(Jag är inget matematiskt geni men någon kan säkert räkna ut hur lång tid det tar att flytta 60 kg materia 1.30 m i sidled) Sedan får man räkna om efter varje målvakts kroppstyngd. Därefter har tränaren det exakta tempo som övningen ska ha.

Tränare i dag är ofta dåliga på att "komma ihåg" målvakterna.
- Jag är så fokuserad på utespelarna så jag hinner inte med målvakterna är ord jag ofta hör tränare säga.
- Jag är inte så duktig på målvakterna och deras behov är andra ord jag ofta hör.
- Jag vet att det är målvakten som ser spelet bäst och har bäst överblick men jag blir så ivirg och fokuserad på anfallsspelarna, men jag brukar fråga målvakten i perodvilan om de har något att tillägga, är ytterligare en vanlig kommentar.

Lyssnar spelarna på målvaktens önskemål då?
Lyssnar tränaren på målvaktens önskemål?
Som målvakt lär man sig tidigt att markera bollföraren och vill helst att backarna ska täck passningslägena.
Allt som oftast hör jag målvakter som skriker åt sina spelare att bryta bollbana och sedan springer backarna direkt på bollföraren i alla fall????

Hur styr tränarna upp det här beteendet?? (Tränarna borde redan på träningstid förklara för backarna vad som egentligen menas och vad som förväntas av dem)

Hur kommer det sig att målvakten ofta får höra att den bollen skulle du ha tagit???
(För att tränaren inte förstått vad målvakten menar med att bryta bollbana eller passningsläge)

Hur ska vi få tränare/föräldrar att tänka runt målvakterna på ett tidigt stadium? Hur ska vi kunna få målvakter att vilja fortsätta som målvakt även när det spelats 3 matcher i rad med storförluster. alla mål gjorda på samma sätt

Senario som sker 20 ggr/match:
- Kedjan kommer på anfall och backarna försöker trycka ut mot sarg men bollförande forward och center spelar klapp, klapp spel mellan sig så backarna markerar de spelarna, varefter centern lägger en snabb boll till forwards på andra kanten som får fritt mål.

Här skulle målvakten ha velat att ena backen skulle markera den fria forwarden och den andra backen skulle markera centern för då blir det en mot en situation. bollföraren måste försöka göra mål själv för den har ingen att passa och målvakten kan fokusera till 100% på bollen.
(visst det kanske skulle bli mål ändå men då är det ju faktiskt målvakten som missat och inte backmissar som man skyller på målvakten)

Rätta mig gärna om ni anser att jag har fel. Jag har bara försökt dela med mig av sammanlagt 17 års erfarenhet av målvaktstankar och diskusioner runt matbordet efter matcher.
Många diskusioner om vilka mål som de borde tagit och vilka som de ska räkna bort som backmiss eller andras missar. Det har gett mina "ungar" en härlig insikt i sitt spel och de har verkligen förmågan att kunna säga - i dag gjorde jag en jävligt bra/dålig match och sedan gå vidare i livet med den kunskapen på fickan.
Att kunna se vilka fel de gjorde och vad som behövs tränas på för att vidareutvecklas.

Helt enkelt att syna sig själv i sömmarna, ta på sig sin del av ansvaret och vägra låta tränare eller lagkamrater belasta dem med fel gjorda av andra aktiva.

Fler tankar kommer säkert för just nu håller Skorpan på att syna sig själv och antingen slutar det med att hjälmen landar på vinden eller så slutar det med att hon går vidare i livet och fortsätter mot nya mål.
(Tyvärr fick hon ju inte vara med och hjälpa sin modersklubb att spela upp sig i division med om/eftertanke då föreningen valt att åter tuta och köra när tåget rullar fast vi tror det går för fort).

3 kommentarer:

Caroliine sa...

Jättebra inlägg!
Jag håller med dig fullständigt. Jag var dock forward i innebandy, men jag har alltid varit målvakt i fotboll, och 99gånger av 100 så användes mina målvaktsövningar till att träna anfallsspelarna. Helt fel, och problemet ligger hos tränarna. Jag fick tillslut nog och sa till mina tränare, men många vågar nog inte göra det..

Anonym sa...

Aaa det var det du menade, sorry. Jo han tyckte att det var en bra idé, isf har vi sagt till våra päron att vi helst önskar oss resa, men man kan ju ändra sig =) Massa Kramar

Anonym sa...

Nu fick jag eld i baken, har precis uppdaterat dagens 2:a inlägg :) Jag kan ju inte va sämre än du, nu när du verkligen är på G ;-) Massa kramar/Flisan!